
Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че сделката за продажбата на TikTok ще бъде сключена до 5 април, тъй като въпросите се въртят около това дали приложението ще бъде забранено в САЩ, цитира „Политико“.
Платформата „стана тъмна“ за потребителите в САЩ през януари, тъй като влезе в сила закон, който забранява приложението, освен ако не бъде продадено от компанията-майка ByteDance. Но TikTok се върна по-малко от ден след изборната победа на Тръмп и той подписа изпълнителна заповед, забавяща продажбата или забраната му със 75 дни.
Технологични компании, знаменитости и инвеститори оттогава се редят на опашка, за да купят приложението.
Тръмп отмени забраната на TikTok в САЩ?
Изпълнителната заповед е инструкция от президента, която има тежестта на закона зад себе си. Тръмп подписа такава заповед относно продажбата или забраната на TikTok на 21 януари, малко след встъпването му в длъжност.
Но заповедта на президента не отменя забраната. Вместо това той казва на главния прокурор на САЩ да не прилага закона засега – нещо, което експертите очакваха, че ще бъде първият му ход.
Това спестява време на администрацията му, както се казва в заповедта, „да определи подходящия курс на действие“. Тя позволява на президента директно да се противопостави на решението на Върховния съд, който подкрепя закона за забрана на TikTok на 17 януари.
В решението на Върховния съд се казва, че забраната е „предназначена да попречи на Китай – определен чуждестранен противник – да използва контрола си върху ByteDance за улавяне на личните данни на американските потребители на TikTok“.
Може ли TikTok да бъде забранен в САЩ?
Удълженият срок на Тръмп за продажба или забрана на TikTok дава на ByteDance срок до 5 април да намери купувач. Ако не бъде постигнато споразумение, приложението може отново да бъде изправено пред забрана в САЩ и да бъде изтеглено от магазините за мобилни приложения.
Тръмп обаче може да позволи на закона да остане, но да каже на Министерството на правосъдието да продължи да го игнорира.
Правителството на практика ще каже на Apple и Google, че няма да бъдат наказани за това, че позволяват на хората да изтеглят TikTok на устройствата си, което означава, че законът ще остане в сила, но по същество ще бъде излишен.
TikTok се върна в Play Store на Google и App Store на Apple през февруари, след като компаниите бяха уведомени, че няма да се изправят пред последствия за хостинга си.
Тръмп също така заяви, че „вероятно“ ще удължи срока, ако е необходимо.
Кой може да купи TikTok?
ByteDance отдавна настоява, че TikTok не е за продажба и дали това се е променило по време на президентството на Тръмп, остава неясно.
Президентът заяви пред репортери на 30 март, че има „много потенциални купувачи“ и „огромен интерес“ за закупуване на приложението. По-рано през март той каза, че администрацията му е разговаряла с четири различни групи за потенциални продажби.
Тръмп изглежда иска да намери компромис, който съответства на духа, а не на буквата на закона. Той също така лансира идеята за съвместна собственост на TikTok, казвайки пред репортери, че търси партньорство между „Съединените щати“ и ByteDance.
Междувременно няколко имена се появиха като потенциални купувачи на компанията. Тръмп заяви, че е готов да продаде TikTok на съоснователя на Oracle Лари Елисън, както и на Илон Мъск.
Предишни имена, свързани с покупката на TikTok, включват милиардера Франк Маккорт и канадския бизнесмен Кевин О’Лиъри – известен инвеститор в Shark Tank, американската версия на Dragon’s Den.
Алексис Оханян, който е съосновател на Reddit, заяви в публикация на X през март, че се е присъединил към кандидатурата на Маккорт.
„Списъкът на хората, които не искат да купуват TikTok, е много по-малък от този, който го прави“, каза Мъск.
Най-големият YouTuber в света Джими Доналдсън – AKA MrBeast – също твърди, че е в надпреварата, след като редица инвеститори се свързаха с него след по-ранен туит, сигнализиращ за интереса му.
Компании, включително Microsoft, дори са сред тези, които участват в дискусии за закупуване на TikTok, според Тръмп.
Американската търсачка, наречена Perplexity AI, също предложи да се слее с TikTok.
Какви други платформи могат да използват потребителите на TikTok?
TikTok има 170 милиона потребители в САЩ, които прекарват средно по 51 минути на ден в приложението през 2024 г.
Експерти твърдят, че конкуренти като Instagram Reels и YouTube Shorts могат да се възползват, ако усилията на Тръмп за пълно възстановяване на TikTok не успеят.
Потребителите привличат рекламодатели – така че това може да бъде голям финансов тласък за тези платформи.
„Главните маркетингови служители, с които говорихме, потвърдиха, че ще пренасочат медийните си долари към Meta и Google, ако вече не могат да рекламират в TikTok“, каза Келси Чикъринг, анализатор в компанията за пазарни проучвания Forrester.
Други потенциални победители включват Twitch, който направи името си, като хоства предавания на живо – популярна функция на TikTok. Twitch е добре познат особено на геймърите, въпреки че другото му съдържание също се разширява.
Други китайски платформи, като Xiaohongshu – известен като RedNote сред американските си потребители – също отбелязват бърз растеж в САЩ и Великобритания.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм