Може ли Зукърбърг да спре конспирациите, свързани с коронавируса, които заляха Facebook?

0
144
Марк Зукърбърг
Снимка: Wikimedia Common

Във време на криза, социалната мрежа вероятно е единственият най-важен източник на новини за милиарди хора по светаИ така, какво прави Facebook, за да се увери, че предоставя точна и навременна информация за новия коронавирус? Много, според Марк Зукърбърг, пише „BBC“.

В публикация от снощи основателят на Facebook обяснява, че неговата компания работи в тясно сътрудничество със здравните власти, за да координира адекватната им борба с вируса.

„Фокусирани сме върху това да гарантираме, че всеки ще има достъп до достоверна и точна информация“.

Като част от това усилие е и фактът, всяко задаване на термина „коронавирус“ в търсачката на социалната мрежа пренасочва потребителите към информация, публикувана от Световната здравна организация или местните здравни власти.

Facebook също така е дал безплатен достъп до реклами на Световната здравна организация, които имат за цел да информират хората. Марк Зукърбърг обясни, че неговата социална мрежа ще позволи на милиони други организации, участващи в битката със заразата, да публикуват свои съобщения и реклами. Въпреки това трябва да се положат доста усилия в борбата със спама и невярната информация.

Основателят на Facebook казва, че макар да е важно всеки да споделя опита си, компанията премахва неверните твърдения и конспиративните теории. Също така блокира реклами, пуснати от хора, които използват ситуацията за лична изгода, като например такива, които твърдят, че „техният продукт може да излекува болестта“. Вижте например групата Stop 5G UK. Членовете в нея публикуват теории за конспирация.

„Има ли още някой, който смята, че част от новините за коронавируса са измама, с цел да  се попречи на Brexit да се осъществи?“, гласи една публикация.

Споделят се и видеоклипове в YouTube със заглавия като „Коронавирус – глобалистичен инструмент“. Фактът, че толкова много потребители гледат подобни видеоклипове в YouTube, означава, че Facebook трябва да разчита на платформата му, за да могат съвместно да се борят срещу невярната информация.

Изглежда, че някои от тези потребители нарушават правилата на YouTube и Facebook относно рекламирането на фалшиви средства за лечение.

Маски за лице

Виждал съм и други реклами във Facebook, с които се цели лично облагодетелстване от ситуацията.

„Бъдете здрави през този грипен сезон с новата ни маска за лице с въглероден филтър. Ще бъде ваша само за 29.95 лири.“, гласи една от тях.

Други реклами предлагат маски за борба срещу вируса Covid-19, внесени директно от Китай на цена 65 лири за 100 броя. Вече е налице противопоставяне от страна на модератори на групата във Facebook, които не одобриха конспиративните теории. Член на групата Stop 5G UK публикува оплакване името на група хора от общността в Лийдс:

„Всяка „конспирация“, свързана с 5G, както и всичко друго, публикувано от неофициалните медии, веднага се сваля“.

Много други групи обаче, като тези които са били създадени около каузи като противопоставянето на ваксините, активно насърчават разпространението на конспиративни материали.

Борбата срещу разпространението на невярна информация ще стане още по-трудна, тъй като Facebook насърчава своите потребители да се оттеглят към по-изолирани кътчета на местата, на които живеят.

Кой знае например какво се говори за коронавируса в групите на WhatsApp?

Преди година Марк Зукърбърг написа още една публикация, озаглавена „Визия за фокусиране върху поверителността на социални мрежи“. Там той очерта плановете си за разширяване на използването на пълното криптиране – основна функция на WhatsApp, която е налице и в други Facebook услуги.

Все пак, ако той познае и бъдещата комуникация наистина се измести повече към частните, криптирани услуги, при които хората могат да бъдат спокойни, че това, което си казват един на друг, ще остане защитено, то тогава ще бъде много по-трудно да се спре разпространението на опасните безсмислици.

Превод: Глория Йорданова

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments