„Под прикритието на текущ се прави основен ремонт на нашите пътища, защото текущият ремонт е 2 пъти по-скъп и без гаранция за строителството. Установени са текущи ремонти, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол за качество и без гаранции.“
Това съобщи на пресконференция регионалният министър арх. Виолета Комитова. В нея участваха министърът на вътрешните работи Бойко Рашков, регионалните заместник-министри Иван Шишков и Валентин Граматиков и началникът на ДНСК арх. Влади Калинов.
„Заварихме 5-годишни договори за текущ ремонт и поддръжка с фирми за всяка област. Сключени са за срок от 2019 г. до 2024 г. след обществена поръчка. Констатирахме финансови несъответствия. Например, в дадена област фирмата има договор за 20 млн. лв., а по задания от Агенция „Пътна инфраструктура“ е извършила работа за 200 млн. лева. Заварихме дефицит. Всички дейности по текущ ремонт и поддръжка имат общ бюджет от около 400 млн. лв., а фирмите имат претенции за извършена работа за 1,5 млрд. лв.“, коментира министър Комитова и изтъкна, че тези пари не са осигурени в бюджета.
Установихме, че тази практика е прилагана през 2018, 2019 и 2020 г. Заварихме същата ситуация и през 2021 г., посочи министърът. По думите й ремонтите са един постоянен процес, изискващ се при поддръжката на всички пътища. Затова държавата всяка година отделя бюджет специално в тази посока от 300-400 млн. лв. за поддръжката на републиканската пътна мрежа. Този бюджет е на Агенция „Пътна инфраструктура“ и задачата е с тези пари мрежата да се поддържа в добра кондиция, добави тя.
Направихме проверка по документи и оглед на място, информира зам.-министър Шишков и даде пример с три пътни отсечки, на които се извършва текущ вместо основен ремонт – участъкът Ихтиман – Белово от стария път за Пловдив, Самоков – Ихтиман и ханче „Югово“ – Лъки. Това са пътища, за които предишното управление е преценило, че са за основен ремонт, въпреки това е направен текущ, посочи той.
В края на 2018 г. е изготвен доклад за състоянието на пътищата. Според този доклад на Агенция „Пътна инфраструктура“ за отсечката Чирпан – Стара Загора от АМ „Тракия“ е предвидено да се направи основен ремонт на стойност 95 млн. лева. През 2021 г. той е извършен като текущ и е на стойност 207 млн. лв. Вижда се, че сумата е завишена много, а за този период не е имало сериозна инфлация в строителството, каза още зам.-министър Шишков.
В същия доклад 76 обекта са определени като пътища в лошо състояние, за които е необходим основен ремонт. За 13 от тях са изготвени проекти. В 24 от обектите има 100% съвпадение на дължината на описаните пътища и по описаните в доклада. Само за тези обекти оскъпяването е 182 млн. лв. или 2,6 пъти. Ако тези пътища бяха направени като основен ремонт, имаше проект, щяха да имат гаранция и нямаше да са толкова скъпи. 76 от пътищата фигурират в т. нар. текущи ремонти. Стойността за тяхното финансиране е 370 млн. лв. Ако тази сума я умножим по този коефициент – 2,6, тогава се получава 956 млн. лв. Цялата тази история между текущ и основен ремонт, която освен, че нарушава закона, накрая ни струва и по-скъпо, подчерта заместник-министърът.
По възлагане на МРРБ се направи проверка на всички пътища, които се обновяват чрез текущ ремонт. Навсякъде са установени едни и същи проблеми, информира началникът на ДНСК Влади Калинов. Имаме ситуация, в която се казва, че няма да изпълняваме проектите за основни ремонти. Готовите проекти ги хвърляме в коша, няма гаранция, няма разрешение за строеж и се изпълняват действия под рубриката „текущ ремонт”. ДНСК няма сила да проверява при такъв случай. За всичко останало трябва разрешително за строеж, което подлежи на проверка, каза още Калинов. Той подчерта, че е необходимо да се прекрати схемата „ремонт на ремонта”, като това може да се случи само ако за основните ремонти има обществени поръчки и строителни книжа, а също и задължително държавно приемане и гаранционен срок на строежа.
Ние сме много разтревожени от този начин, по който са се разходвали държавни средства, подчерта министър Комитова.
Не трябва да има компромис с безопасността на движение по пътищата. Намерили сме начин да обърнем нещата, почти финализираме процеса. Това ще даде възможност чрез областните пътни управления да се направи оглед на републиканската пътна мрежа и да се подготви за зимния сезон с цел повишаване на пътната безопасност, каза заместник-министър Граматиков.
„Това са нови факти и обстоятелства, заради които трябва да започне проверка в посока замяна на един вид работа с друг. Тези материали трябва да постъпят в МВР и да има изследване на всеки отделен случай“, заяви министърът на вътрешните работи Бойко Рашков.
Според него предишното ръководство на МРРБ е имало интерес от този хаос или целенасочена дейност за отклоняване на публични средства. Той сравни схемата с тази за строителството на АМ „Хемус“.
„Има стремеж към забогатяване от страна на определени хора, приближени на властта. Убеждавам се в достоверността на твърденията, че една част от отпуснатите суми са се връщали обратно, а който не е желаел да върне 30-40 % е бил изключван от играчите в този бранш. По този начин всичко остава за сметка на българския данъкоплатец“, каза министър Рашков и посочи, че камуфлажни ремонти са правени с цел извличане на по-големи печалби от държавните финансови ресурси.
Бойко Рашков съобщи, че в общи линии е приключено разследването на участък 5 от АМ „Хемус“. Има много детайли, които трябва да станат ясни. Известни са имената на всички участници в схемата, включително и на едно от главните действащи лица, чрез което средствата са отивали някъде, като за момента в интерес на разследването името му не бе съобщено.
Бившите министри не могат да правят на своя глава каквото искат в министерството. Ин хаус процедурата е прилагана порочно. Получихме методическо указание на Агенцията по обществени поръчки за това как трябва да се прилага тази процедура. Нищо общо няма с това, което са правили. За първи път в 30-годишната си практика виждам такъв грабеж, заключи министър Рашков.