„В последните месеци усилията на Министерство на туризма са насочени към реализирането на политики, които да превърнат България в предпочитана дестинация за устойчив туризъм в четири сезона с качествен туристически продукт, чрез популяризиране на специализираните форми на туризъм, част от които е и виненият туризъм.“
Това заяви зам.-министър Ирена Георгиева при откриването на двустранния българо-гръцки бизнес форум „Бъдещето на туризма в трансграничния регион“. Той е организиран от „Сдружение на хотелиерите, ресторантьорите и туроператорите“ – Сандански в рамките на проект CapTour – „Инициатива за капитализиране на перспективите на туризма в региона“, финансиран по програма INTERREG Гърция–България.
Във форума участваха още представители на най-голямото хотелиерско сдружение в Гърция „Hellenic“, представители на академичната общност в България и в Солун, Съюз на родопските хотелиери и ресторантьори, представители на местната власт от Гърция и българските общини Сандански, Петрич и Струмяни и др. На форума беше изразена амбицията на Сандански да се превърне в столица на винения туризъм и винопроизводството у нас.
„Днес съм тук, за да изразя подкрепата на Министерството на туризма за развитието на качествен, устойчив, целогодишен туристически продукт в региона, защото вярваме, че това е правилният път за развитие“, отбеляза Ирена Георгиева, която поздрави участниците във форума и от името на министъра на туризма д-р Илин Димитров. Тя припомни, че през септември 2022 г. делегация на Министерството на туризма, водена от министър Димитров, участва в Шестата глобална конференция за винен туризъм на Световната организация по туризъм към ООН в Алба, Италия.
Това събитие даде ясен сигнал, че фокусът върху този специализиран вид туризъм се засилва в световен мащаб, подчерта заместник-министър Георгиева. България вече е заявила своята готовност да бъде домакин на една от следващите конференции на Световната организация по туризъм.
Страната ни има натрупан сериозен опит в развитието на този тип пътувания – не само заради традициите във винопроизводството, но и заради множеството успешно функциониращи изби, част от които вече са и популярни туристически атракции. Нараства също броят на избите в България, предлагащи и хотелско настаняване.
„След поредицата кризи и променящата се среда, за да сме конкурентоспособни на световния туристически пазар, трябва да сме по-адаптивни и по-иновативни, да работим по-бързо, по-фокусирано и по-ефективно“, подчерта заместник-министър Ирена Георгиева.
Целта на Министерството на туризма е не само да подкрепи бранша, но и да насочи вниманието на туристите към възможностите, които се предлагат във вътрешността на страната, като се подчертае спецификата и уникалността на всеки район. Това може да стане с по-активен и иновативен маркетинг и реклама на предлаганите продукти, както и чрез засилване на онлайн присъствието.
Този процес ще бъде подпомогнат и от разработването на дигиталната карта на България, която ще обедини различни елементи на туристическата услуга у нас. След активното взаимодействие с Министерство на земеделието, инициативата за повече видимост на българските винени дестинации даде резултат и винопроизводството вече е включено в списъка с нематериално културно наследство.
Съвсем наскоро министърът на туризма, заедно с министрите на земеделието и иновациите връчиха символично именно на кметовете на Сандански и Мелник първата информационна табела за винена дестинация, подчерта Ирена Георгиева, коментирайки, че този факт е показателен за значимостта на района.
Всички предприети стъпки вече дават своите резултати. През 2022 г. над 117 хил. туристи са посетили община Сандански, което е увеличение с около 20% спрямо 2021 г. Най-много са регистрациите на български туристи – над 95 хил., както и на туристи от Северна Македония – над 7600, Гърция – над 3300, Румъния – почти 2700, Израел – над 960, Косово – около 900, Германия – над 850, Франция – над 540.
Тази тенденция се запазва и от началото на 2023 г. За периода от 1 януари до 13 март 2023 г. в Сандански са регистрирани близо 25 хил. туристи. Над 74% от тях са българи, а чуждестранните са предимно от С. Македония, Гърция, Румъния, Косово и Сърбия.
За да продължи тази възходяща статистика, обаче, трябва да се гарантира трайна конкурентоспособност, като се запази качеството на българските вина, но и като се прилагат най-новите технологии при разработването на продукти и услуги.
„Устойчивият туризъм предполага освен екологична, икономическа и социална устойчивост, постигане на най-високи стандарти и качество във всеки детайл, грижа за клиента. Ключът е в създаването на преживяване, именно автентичното преживяване е самият продукт“, категорична беше заместник-министър Ирена Георгиева.
Друг ключов фактор за конкурентоспособността са подготвените и отдадени кадри. Това е и един от основните приоритетите на сегашния кабинет и министър Илин Димитров, а именно осигуряване на приемственост в сферата между образование и бизнес и привличане на младите хора, които виждат професионалното си бъдеще в нея. Тези въпроси ще бъдат основен акцент на предстоящото през април заседание на Междуведомствения съвет за кадрите в туризма, съобщи заместник-министър Георгиева по време на бизнес форума в Сандански.