Кубинският пианист Роберто Фонсека е представител на новата генерация музиканти във великата формация „Буена виста сосиал клуб“, съобщиха от Община Пловдив. Той вече е намерил своето световно признание и ние просто можем да го разпознаем като един от великите музиканти на нашето време, работил с големите артисти на Куба като Ибрахим Ферер, Качаито Лопес, Омара Портуондо и другите от Буена Виста Сосиал Клуб, както и Хърби Хенкок, Нилс-Петер Молвер, Карлиньос Браун, Майра Андраде, Раул Мидон и кой ли още не.
Роберто Фонсека е посланикът на кубинския джаз и музиката, която сътворява е многопластова и вълнуваща, с усет към мелодията и респект към традицията. На ранна възраст Роберто Фонсека вече има световно признание. От самото начало на музикалната си кариера гениалният пианист Роберто Фонсека, наследникът на пианиста дон Рубен Гонсалес в Буена Виста Сосиал Клуб, формулира много ясно своята мисия:
„Бих искал музиката ми до достига до хора, които не ме познават и един ден да се прeвърна в референт за публика си.“
Британският вестник “Гардиън” е един от многото представители на медиите, които отделят внимание на огромния талант на кубинския артист и го определят като „невероятно надарен пианист, композитор и бендлидър с усет към мелодията, с какъвто малко негови съвременници могат да се похвалят….един от малкото, които прескачат музикалните рамки с финес“.
Израснал в Хавана в семейство на музиканти, Роберто първоначално има влечение към ударните инструменти и перкусиите, което е видно по-сетне в стила му на свирене на пиано. Наречен „истинско откровение сред пианистите от неговото поколение“, той пише първите си композиции, смес между джаз и афро-кубинска музика, на 14 години, а година по-късно е сензацията на фестивала в Хавана – Jazz Plazа. След известно време той сформира първата си група – „Темпераменто“, заедно със саксофониста Хавиер Салба /“Иракере“, „Кубанисмо“/. Успоредно с това Роберто Фонсека работи с певеца Аугусто Енрикес и записва първия си албум “En el comienzo”. Следващите години Робето успява да запише втори албум “No limit” за японския лейбъл JVC, да напише музика към филма на “Black” и да продуцира албума на хип-хоп групата „Обсесион“. Самият пианист признава, че в тези две години на усилен труд той се е лутал, за да намери себе си и да излее насъбралите се у него идеи.
Но истинската промяна за Роберто Фонсека настъпва през 2003 г., когато покойният перкусионист Анга Диас го кани да запише партия в неговия албум. Пристъпвайки прага на известното студио „Егрем“, Роберто вижда там да стоят легендарните Рубен Гонсалес, Качаито Лопес, Мануел Гуахиро Мирабал и животът му се променя. Той става част от тази велика формация, свирейки основно в проектите на великолепния Ибрахим Ферер заедно с всички великани от старата генерация.
През годините на интензивна концертна дейност с Ибрахим Ферер у талантливия млад пианист се заражда идеята за формиране на негова група и запис на нов самостоятелен албум. Именно тогава се оформя скелета на първия му запис за Enja Records „Zamazu“, в който съжителстват в хармония джаз, класика, афро-кубински влияния и традиционна кубинска музика.
Но преди това на Роберто Фонсека е оказана огромната чест да бъде артистичен директор на придобилия култов статус албум-портрет Mi Sueño /World Circuit, 2006/ на великия Ибрахим Ферер. Големият маестро признава, че младият Роберто изпитва огромно уважение и разбиране към музиката му и затова именно той ръководи проекта и впоследствие след смъртта на Ибрахим Ферер го завършва.
След смъртта на легендарния Ибрахим Ферер, Роберто се отдава на работата върху соловия си албум, който излиза през 2007 г. В този проект го следват музикантите Хавиер Салба – саксофон, кларинет и флейта , Омар Гонсалес- контрабас, и Рамсес Родригес – ударни, Емилио дел Монте Мата – дарбука. Но освен тях в отделните пиеси участват още гост-артистите Омара Портуондо, Качаито Лопес, Мануел Гуахиро Мирабал, Карлиньос Браун, акордеонистът Тониньо Ферагути и фламенко китарист Висенте Амиго.
Следват множество турнета и участия на най-престижните европейски и американски фестивали. През 2009 г. Роберто Фонсека издава албума Akokan /Сърце/, в който посвещава пиеса, вдъхновена от българската музикална традиция, наречена „Bulgarian“, след гостуването си на Фестивала Джаз Плюс 2008 в София. В този запис гост вокалисти са певицата Майра Андраде и китаристът Раул Мидон.
На следващата година Роберто Фонсека се впуска в нова авантюра като съпродуцент с английския DJ Джайлс Питърсън и аранжор на проекта „Havana Cultura“, в който участват около 60 представители на новата генерация кубински музиканти. Същата 2010 г. излиза и лайв записа му от фестивала в Марсиак – Live At Marciac.
Следващият му студиен албум се казва просто Yo /Аз/ и още с излизането си е номиниран за награда “Грами”. В него пианистът обръща поглед към африканската традиция – “ясен пример какво се получава, когато велик кубински пианист е погълнат от музиката на Африка”. Година след това артистът издава втори концертен проект, наречен At Home, запис от Джаз фестивала в Марсиак със специалното участие на певицата от Мали Фатумата Диауара. Следват албумите Abuc и Yesun отново номинирани за награда “Грами” като композициите са сложни с множество обрати, с незабравими стихове и фантазна емоционална наситеност.
Всеки негов проект умело представя различните музикални традиции на Америка, Куба, Бразилия и Африка, а вече и България.
Любовта на кубинския пианист Роберто Фонсека към българския фолклор датира отдавна, още от далечната 2009 г., когато създава пиесата “Bulgarian”, като през годините той е засвидетелствал своето възхитително отношение към нашата традиция.
Артистът от Буена Виста Сосиал Клуб често говори за извора на вдъхновение, който идва от неравноделните ритми и сложни хармонии на нашия фолклор. Затова и естествено се стигна до срещата му с камерен хор “Нови български гласове”, носители на награда “Латино Грами” с диригент маестро Георги Петков и създаването на новата музикална картина “Отвъд нотите”, където българският фолклор диша в огъня на кубинския джаз и се излива в нова завладяваща пулсация.
Европейската премиера на проекта бе на Джаз фестивала в Марсиак пред 3500 души през 2021 г. и тази уникална по рода си музикална програма ще бъде представена за първи път в Пловдив на 30 юни в лятно кино “Орфей”, във Варна на 2 юли в Летния театър и в София на 4 юли в зала “Бълтария”.
Проектът се реализира с подкрепата на НФК по програма за “Възстановяване и развитие на частни организации”.