На фона на коронакризата, която е обхванала цялата страна, община Бургас ще даде средства от бюджета за закупуване на два електромобила. Това решиха съветниците от мнозинството, като подкрепиха предложението на кмета Димитър Николов.
В докладната записка е записано, че местната управа ще кандидатства за отпускането на безвъзмездни средства в размер на 20 000 лева от Националния Доверителен ЕкоФонд /НДЕФ/. Тоест за двата автомобила ще бъдат получени 40 000 лева.
Единият от автомобилите е за общинското предприятие „Транспорт“, а другият – за „Общински имоти“. Те ще заменят използваните в момента дизелови леки коли.
Предложението за закупуването на електромобилите предизвика бурни дебати по време на днешното заседание на Общинския съвет. Няколко членове на местния парламент поискаха да разберат сега, на фона на кризата, ли е моментът да се дават предвидените до 59 600 лева за новите коли.
„Аз ще се хвана за думите на Николов, че всеки лев е важен. Ние ще закупим два електромобила за 100 000 лева, ще ни върнат 40 000 лева. Община Бургас ще даде 60 000 лева. Ако приемем, че екологията е важна, има автомобили газ и ще ни струва наполовина и ще останат средства, които могат да отидат за апарати за кислород за пациентите, които предвидихме да закупим. И ако говорим за екология може община Бургас да направи фонд, който да подпомага бургаските граждани, които закупуват електромобили и да даваме по 5000 лева – срещу тези 60 000 лева ще има 12 електромобила. Иначе ще имаме само два за община Бургас. В момента има приоритети, които са по-важни и електромобилите не са те“, обяви Христо Панайотов от БСП.
„Аз се изненадах много приятно, че Националният доверителен екофонд е отправил покана и се радвам, че община Бургас има желание да се възползва. Всички знаем колко е важно качеството на въздуха. Като община, като институция, трябва да насърчаваме използването на електромобили. За съжаление ние малко изоставаме в тази посока. В комисиите се чуха изказвания сега точно до електромобили ли е. Да, важно е“, контрира Калояна Живкова от ГЕРБ.
Срещу мнението на Панайотов се изказа и Бойчо Георгиев от ГЕРБ:
„Колегата Панайотов пак изпада в дребнавости. Става въпрос за политика, която е практика в ЕС. Общинската администрация иска постепенно да се смени автомобилния парк. В момента има възможност за два да се закупят, после ще се закупят и още. Мисля, че дребните сметки, които правеше г-н Панайотов, са абсолютно несериозни.“
Не на същото мнение обаче бяха други общински съветници. Стоян Грозев от ДБГ подкрепи предложението на Панайотов за създаването на фонд за стимулиране на закупуването на електромобили от гражданите:
„Намирам правилност в думите във всяко едно изказване. Има пряка връзка между качеството на въздуха и процента на заболеваемост на хората в района на Бургас. Този фонд за закупуване на електромобили ДБГ го има заложен в предизборната програма и вече обсъждаме с администрацията как да намерим вариант. Наистина ще има много по-голям ефект от него, отколкото от два електромобила. Освен това се хващам за думите на г-н Николов, че всеки лев ни е ценен и затова не знам дали сега е моментът да отделим 60 000 лева. Нямам съмнение, че това ще е полезно, но не знам дали само с два електромобила това е достатъчно.“
„Електромобилите са с ограничен пробег, а в докладната пише изрично, че са за голям пробег. Освен това последващите разходи са много големи. Трябва да се въздържим и да мислим рационално. С два електромобила не можем да правим политика, насочена към екологичност. Ако искаме да правим екология, да се закупят колела“, заяви от своя страна Васил Иванов от БСП.
Независимият общински съветник Владимир Павлов пък сподели опита си като притежател на електромобил и електрически мотор:
„Аз съм много голям фен на електромобилите и съм един от първите собственици. Имам и електрически мотор. Това за големите разходи трябва да го чуете от човек, който притежава. На втората година КПД-то на двигателя падна наполовина и бях принуден да го продам. Електромоторът стои неподвижен в гаража. За поддръжката наистина трябва да се предвидят много средства. В момента няма нито предвидена инфраструктура, нито продавачите разполагат с резервни части и обучени хора за поддръжката. По-добрият вариант е наистина да се закупят автомобили с газови уредби. Не се заблуждавайте, че електромобилите нямат въглеродни емисии. Напротив.“
В крайна сметка, въпреки аргументите на опозицията, управляващите подкрепиха закупуването на двата електромобила с 33 гласа „за“, трима – „против“ и 9 -„въздържал се“.