В рамките на двудневното провеждане на първото онлайн изследване на уменията по природни науки за IX клас, около 45 000 ученици се включиха в теста. Форматът е иновативен за образователната система и има за цел не само да оцени знанията на учениците, но и да тества готовността на училищата за електронно организирани изпити.
Изпитът се проведе в два последователни дни, като всяка част използваше различна електронна система, за да се тестват различни технологични решения. Първият ден вчера премина без сериозни затруднения в над 800 училища, включително държавни, общински и частни. На следващия ден обаче бяха отчетени технически проблеми, които забавиха старта на теста. В момента се прави подробен анализ на подадените сигнали от училищата.
Разликата между двата дни беше в начина на достъп до системата – на първия ден учениците влизаха чрез генериран QR код, докато на втория ден беше необходимо въвеждане на потребителско име и парола, което предизвика затруднения и увеличи натоварването на платформата.
На втория ден успешно завършиха теста над 16 500 деветокласници, докато около 10 000 ученици се отказаха или срещнаха технически проблеми. За тези ученици ще бъде организирана допълнителна дата, на която по желание ще могат да се явят отново.
Тестът не влияе на крайната оценка на учениците, а има за цел да даде информация за нивото на придобитите умения. По желание на ученика и с решение на учителя, резултатите могат да бъдат използвани като текуща оценка и да заместят входното равнище по съответния предмет.
Изпитът е разделен на три части – по биология и здравно образование, по физика и астрономия, и по химия и опазване на околната среда. Всяка част включва до 10 задачи с избираем или кратък свободен отговор, като за всяка част учениците разполагат с по 30 минути. Те могат да променят отговорите си, докато не потвърдят приключването на съответната част, след което не могат да се връщат към нея.