Над 700 деца се обучават в Малко българско училище в Чикаго. Наскоро общността от наши сънародници успя да закупи сградата на школото. Придобивката дава възможности за развитие.
Обединените около духа на българщината създадоха и Център „Малката България“, в който ще се провеждат културни и други събития, които да им напомнят за родината.
Директор на Малко българско училище в Живка Бубалова – Петрова. Тя е и зам.-председател на Управителния съвет на едноименното дружество. Основател е на първата частна българска детска градина в Чикаго.
Г-жа Бубалова даде интервю за Сдружение „Азбукари“, в което разказа какво я мотивира да се бори за българщината на толкова хиляди километри от родината.
„Още от пристигането си в САЩ преди 20 години се представих в една от църквите и обявих, че имам желание да направя училище. Показаха ми две деца на една маса и казаха: „Ние вече имаме училище, работете“. Така започнах и тази доброволческа работа доведе до създаване на едно сериозно училище с повече от 100 деца.“, разказа тя.
След това г-жа Бубалова успява да привлече към екипа още сърцати учители.
Впоследствие обаче се мести да живее далеч от църквата и трябва да изостави децата. Но част от родителите са категорични, че техните малчугани ще я последват и ще учат български, само ако тя им преподава. Така тя започва да работи вкъщи с 8 деца. Впоследствие нейният проект прераства в Малко българско училище.
9 години по-късно от 8 малчуганите вече са почти 700. Според изискванията на Министерството на образованието и науката задължителните дисциплини са български език и литература, история и география. Има и паралелки със засилено изучаване на фолклор.
Преподават не само учители, но и изявени художници, писатели, поети, инженери и адвокати.
А как съхраняват българското самосъзнание на децата в Чикаго?
„Много дълга тема, но най-вече чрез подготовката на концерти и представления, честването на националните празници, организирането на работилници за мартеници, сурвачки, коледна и великденска украса, конструирането на възрожденски къщи.“, разказа г-жа Бубалова.
За да успеят да изучат българския език в чуждоезикова среда преподавателите прилагат нови методи. Те включват музика, езикови игри и театър, защото старите книжки вече не са достатъчни.