Надвзети суми при неустойки: Ще върнат ли телекомите парите на потребителите?

Според Габриела Руменова заповедта на КЗП може да помогне на потребителите само за бъдещи случаи

1
60
Жена, телефон
Снимката е илюстративна. Източник: Pixabay

Комисията за защита на потребителите /КЗП)/ издаде заповед за забрана на нелоялна практика от страна на телекомите, свързана с начисляването на неустойки при предсрочно прекратяване на договори от потребителите. Макар това да е важна първа стъпка, експертите смятат, че е необходимо да се продължи в посока доказване, че тези клаузи са неравноправни.

Ако това бъде постигнато, телекомите ще бъдат задължени да възстановят всички надвзети суми от клиентите си от момента на въвеждането на тези практики.

Според Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“, заповедта на КЗП може да помогне на потребителите само за бъдещи случаи, тъй като е възможно да бъде обжалвана в съда и да има действие само занапред. Пред „БНР“ тя заяви, че това означава, че вече събраните неустойки няма да бъдат върнати. За да се постигне по-съществена промяна, КЗП трябва да настоява за признаването на тези клаузи като неравноправни или да се обърне към съда, ако не успее да убеди телекомите.

Дълга битка срещу неустойките

Преди десет години тогавашното ръководство на КЗП вече беше взело решение, че уговорките за неустойки при предсрочно прекратяване на договори са неравноправни. Комисията беше изпратила писма до трите основни оператора с искане да премахнат тези клаузи в 14-дневен срок. След като това не се случи, КЗП заведе колективни искове в съда, за да прогласи клаузите за недействителни.

Въпреки това, след смяната на ръководството на КЗП, новият състав спира делата и подписва споразумения с операторите. Според тези споразумения, потребителите, които прекратят договорите си предсрочно, дължат неустойка, като тя не може да надхвърля трикратния размер на месечния абонамент. Допълнително се изисква възстановяване на част от отстъпките по абонаментните планове, както и доплащане за устройства, закупени на преференциални цени.

Какви са правата на потребителите днес?

Според Руменова, потребителите и към момента имат правото да прекратят договорите си без неустойки, ако услугата не е качествена или ако договорът е сключен при нелоялна практика. Въпреки това, за да се постигне реална промяна и потребителите да получат компенсация за вече надвзетите суми, КЗП трябва да продължи битката си срещу неравноправните клаузи.

Това е ключова стъпка за защита на правата на потребителите и за постигане на по-справедлива търговска практика в телекомуникационния сектор.

Жълт и оранжев код за бури в почти цяла България

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments