Най-малко 11 кабела в Балтийско море са били повредени за 15 месеца, НАТО да засили охраната си

Подводните тръби и кабели помагат за захранването на икономиките, поддържат топлината в домовете и свързват милиарди хора

0
55
НАТО
НАТО. Снимка: Wikimedia Commons

С мощната си камера самолетът за наблюдение на френските военноморски сили, който претърсваше Балтийско море, приближаваше товарен кораб, който се носеше във водите отдолу – все по-близо, по-близо и по-близо, докато операторът не успя да различи детайли по предната палуба на кораба и дима, който излизаше от комина му, пише „Асошитейтед прес“.

След това самолетът Atlantique 2 с дълъг обсег на действие, изпълняващ нова мисия за НАТО, насочи високотехнологичния си поглед към друга цел, после към друга, докато след повече от пет часа патрулиране сензорите на самолета обхванаха по-голямата част от Балтийско море – от Германия на запад до Естония на североизток, граничеща с Русия.

Самото присъствие на самолета в небето над стратегическото море миналата седмица, в съчетание с военните кораби, патрулиращи във водите, също изпрати недвусмислено послание: Алиансът на НАТО засилва охраната си срещу предполагаеми опити за саботаж на подводни енергийни и информационни кабели и тръбопроводи, които пресичат Балтийско море, предизвикани от нарастващия брой инциденти, които са ги повредили.

„Ще направим всичко, което е по силите ни, за да сме сигурни, че се борим, че сме в състояние да видим какво се случва и след това да предприемем следващите стъпки, за да сме сигурни, че това няма да се повтори. И нашите противници трябва да знаят това“, заяви този месец генералният секретар на НАТО Марк Рюте при обявяването на нова мисия на алианса, наречена „Baltic Sentry“, за защита на подводната инфраструктура, която е жизненоважна за икономическото благосъстояние на страните от Балтийския регион.

Какво има под Балтийско море?

Енергийни и комуникационни кабели и газопроводи свързват деветте държави с брегове на Балтийско море – сравнително плитко и почти без излаз на море. Няколко примера за това са 152-километровият тръбопровод Balticconnector, който пренася газ между Финландия и Естония, високоволтовият балтийски кабел, свързващ електрическите мрежи на Швеция и Германия, и 1173-километровият телекомуникационен кабел C-Lion1 между Финландия и Германия.

Защо са важни кабелите?

Подводните тръби и кабели помагат за захранването на икономиките, поддържат топлината в домовете и свързват милиарди хора. Повече от 1,3 милиона километра (807 800 мили) оптични кабели – повече от достатъчно, за да стигнат до Луната и обратно – обхващат световните океани и морета, според TeleGeography, която проследява и картографира жизненоважните комуникационни мрежи. Кабелите обикновено са широки, колкото градински маркуч. Но 97% от световните комуникации, включително финансови транзакции за трилиони долари, преминават през тях всеки ден. На 14 януари Рюте обяви:

„Само през последните два месеца станахме свидетели на повреда на кабел, свързващ Литва и Швеция, на друг, свързващ Германия и Финландия, а съвсем наскоро и на няколко кабела, свързващи Естония и Финландия. Разследването на всички тези случаи все още продължава. Но има основание за сериозна загриженост.“

Какво предизвика тревогата?

Най-малко 11 балтийски кабела са били повредени от октомври 2023 г. насам – последният е оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд, за който се съобщава, че се е скъсал в неделя. Въпреки че кабелните оператори отбелязват, че повредите на подводните кабели са нещо обичайно, честотата и концентрацията на инцидентите в Балтийско море засилват подозренията, че повредите може да са умишлени.

Съществуват и опасения, че Русия може да се насочи към кабелите като част от по-широка кампания на така наречената „хибридна война“ за дестабилизиране на европейските държави, които помагат на Украйна да се защити от пълномащабната инвазия, към която Москва се стреми от 2022 г. насам.

Без да обвинява конкретно Русия, Рюте заяви:

„Хибридна война означава саботаж. Хибридна война означава кибератаки. Хибрид означава понякога дори атаки, опити за убийство, а в този случай означава удари по нашата критична подводна инфраструктура.“

Финландската полиция подозира, че танкерът Eagle S, който на 25 декември повреди захранващия кабел Estlink 2 и два други комуникационни кабела, свързващи Финландия и Естония, е част от „сенчестия флот“ на Москва, използван за избягване на свързаните с войната санкции върху износа на руски петрол.

Финландските власти задържат танкера малко след като е напуснал руско пристанище и очевидно е прекъснал кабелите, като е влачил котвата си. Финландските следователи твърдят, че корабът е оставил почти 100-километрова следа от котва на морското дъно.

Съмненията на разузнавателните служби

Няколко служители на западните разузнавателни служби, говорещи при условие за анонимност поради деликатния характер на работата им, заявиха пред „Асошиейтед прес“, че скорошните щети най-вероятно са случайни, навярно причинени от влаченето на котвите от кораби, които са били лошо поддържани и с лош екипаж.

Един от високопоставените служители на разузнаването заяви пред „Асошиейтед прес“, че корабните дневници и механичните повреди на корабните котви са сред „многобройните индикации“, сочещи към руски саботаж. Служителят заяви, че руските кабели също са били прекъснати. Друг западен служител, който също говори анонимно, за да обсъжда въпроси, свързани с разузнаването, заяви, че Русия е изпратила кораб за събиране на разузнавателна информация на мястото на скъсването на един от кабелите, за да проучи щетите.

Вестник „Вашингтон пост“ пръв съобщи за очертаващия се консенсус сред американските и европейските служби за сигурност, че морските инциденти вероятно са причинили скорошните повреди.

Кабелните оператори съветват за предпазливост

Европейската асоциация за подводни кабели, представляваща собствениците и операторите на кабели, отбеляза през ноември, след като бяха докладвани повреди по две балтийски връзки, че средно на всеки три дни някъде по света се поврежда подводен кабел. В северните европейски води основните причини за повредите са търговският риболов или корабните котви, заяви тя.

При разкъсването на оптичния кабел в неделя, свързващ Латвия и Швеция, шведските власти са задържали плаващ под малтийски флаг кораб, пътуващ за Южна Америка с товар от торове.

Българската компания „Навибулгар“, която е собственик на „Вежен“, заяви, че всяка повреда е била неумишлена и че екипажът на кораба е открил по време на плаване в изключително лошо време, че лявата му котва изглежда се е влачила по морското дъно.

Мисия на НАТО „Балтийски страж“

Алиансът разполага военни кораби, морски патрулни самолети и морски безпилотни летателни апарати за мисията, за да осигури „засилено наблюдение и възпиране“.

На борда на наблюдателния полет на френските военноморски сили 14-членният екипаж сравнява корабите, които е забелязал от въздуха, със списъците с плавателни съдове, за които им е било наредено да следят.

„Ако станем свидетели на някакви подозрителни действия от страна на корабите в морето – например кораби с много ниска скорост или на котва в положение, в което не би трябвало да се намират по това време – това е нещо, което можем да видим“, заяви командирът на полета, лейтенант Албан, чиято фамилия не се съобщава от френските военни от съображения за сигурност.

„Можем да имаме много близък поглед с нашите сензори, за да видим какво се случва.“

Абониране
Известие от
guest
2000


0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments