Най-важното от изминалата седмица – произшествие с влак, останките на цар Фердинанд I и изпитите на кандидат-водачите

2
89
Поклонение пред останките на цар Фердинанд I
Поклонение пред останките на цар Фердинанд I. Снимка: Фонд "Цар Борис и Царица Иоанна"

Амбиции за по-бързи влакове, злополука с един от тях, изпити за учениците, по-строги мерки за кандидат-шофьорите – това са само част от събитията, които белязаха изминалата седмица.

На 27 и 28 май се проведе националното външно оценяване в края на IV клас по български език и литература, и по математика. От пресцентъра на Министерството на образованието и науката /МОН/ уточниха, че изпитът е бил в 1738 училища, като са се явили приблизително 55 000 ученици. Ангажираните квестори са били 13 645. Четвъртокласниците трябваше да демонстрират наученото чрез решаване на тест в рамките на 60 минути. За учениците със специални образователни потребности времето за решаването на теста беше 90 минути или с 30 минути повече. Изпитният вариант е еднакъв за всички.

На този фон в понеделник от МОН разпространиха и позиция, в която се подчертава, че не се обсъжда и не се подготвя въвеждането на изпит в детската градина. В момента в детските градини ежегодно и във всяка възрастова група се проследяват техните постижения в началото и в края на учебното време, съответно 15 септември и 31 май. Най-често за проследяване на постиженията се използва игровият подход, а инструментите за това, освен играчки, са и различни изображения на конкретни ситуации. 

Детска градина
Детска градина. Снимка: Община Бургас

Към момента всеки учител може да избере по какъв начин и с какъв инструмент да направи това. МОН планира разработването и прилагането на единен инструмент за проследяване на постиженията на децата за всички детски градини, но той няма да бъде под формата на изпит и по същество ще запази и сегашния модел на работа – под формата на игра и без децата да разбират, че се проверяват техните знания и умения. Срокът за изработване на такъв единен инструмент за всички детски градини е до 2027 г., след което учителите ще започнат да го прилагат. Новият инструмент по същество няма да промени нищо за децата, но ще даде възможност за съпоставимост на резултатите между различните институции, поясняват от МОН.

В понеделник се проведе среща между служебния ни премиер Димитър Главчев и генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг. След нея последва брифинг по време, на който министър-председателят ни заяви, че никога не е било обсъждано изпращането на български войници в Украйна.

„За мен това е типичен пример за хибридна атака и дезинформация. Никога не е обсъждана такава тема във формат НАТО, днес също не е обсъждана. Нека бъдат спокойни българските граждани“, посочи Главчев и увери, че България е надежден съюзник в НАТО и изпълнява своите задължения. Той добави: „Обсъдихме въпросите в Черноморския регион по понятни причини и, разбира се, помощта за Украйна. И двамата сме на мнение, че помощта за Украйна не може да има алтернатива.“

Йенс Столтенберг и Димитър Главчев
Йенс Столтенберг и Димитър Главчев. Снимка: МС

На въпрос на журналист дали България е готова да предприеме действия за увеличаване на помощта за Украйна, както и дали това е поискано от страната ни, Главчев отвърна: „Накрая на разговора ни се уточни, че г-н Столтенберг говори за Алианса като цяло, че трябва да засили помощта си за Украйна. Ние, от своя страна, представихме информация и справка какво сме направили. Смятам, че генералният секретар на НАТО остана доволен от това, което сме направили към момента и даже подчерта, че в рамките на Алианса сме добър пример. От нас специално не е поискано разширяване на военната помощ. Ние и досега сме казвали, че правим всичко, което е в рамките на възможното да подпомагаме Украйна. За друго е необходимо решение на Народното събрание.“

Същевременно президентът Румен Радев, който в същия ден пристигна на работно посещение в Швейцария, заяви, че всички държави членки на НАТО по един или друг начин са въвлечени във войната – с предоставяне на разузнавателна информация, целеуказване, оръжия, муниции, подготовка, инструктори, съветници, контрактори, каквито има на територията на Украйна. Държавният глава изтъкна, че няма значение дали българското Народно събрание ще вземе някакво решение, ако някоя друга държава провокира сблъсък с Русия, тъй като сме член на НАТО и съществува член 5 от Северноатлантическия договор, който гласи, че нападение срещу една държава означава нападение срещу всички. Очаквам, ако нашите политици не могат да осъзнаят, обществото ни да си дава сметка за това, добави той.

В понеделник служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков обяви, че до 2027 година в България трябва да има влакова връзка със скорост 160 км/час между София и Бургас.

„Правим всичко възможно да изпълним проектите, които са важни за повишаване на скоростта и безопасността в железниците, и мисля, че до 2027 г., когато е срокът за приключване на всички оперативни програми, трябва да имаме връзка между София и Бургас, както и други градове, далечни дестинации, със скорост от 160 км на влаковете“, уточни той в ефира на „NOVA“.

Георги Гвоздейков
Георги Гвоздейков. Снимка: Искра.бг

Разстоянието между столицата и морския град е 360 км, като със спирането по определени гари влакът трябва да го преодолее за около 3 часа, заяви министърът. Той припомни, че преди около 3 седмици е бил подписан договор с швейцарска компания, но заводът е дислоциран в Полша. От тази компания държавата ни ще получи 8 2-етажни влака, като има опция при осигурено финансиране да се поръчат още 3, каза Гвоздейков. 

На този фон от пресцентъра на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ разкри причината за поредното закъснение на влакове – софтуерен проблем във временната маршрутно-компютърна централизация на Централна гара-София. По информация на НКЖИ проблемът е възникнал в 19:10 часа на 26 май, засегнал е осигурителната техника на Централната гара и е отстранен в 22:30 часа на същия ден. Заради това са били отменени редица влакове, а други са закъснели с между 40 и 120 минути. При възникването на техническия отказ своевременно са информирани превозните бригади на влизащите в гарата влакове, за да могат пътниците да се информират и да преценят дали да потърсят алтернативен транспорт от гарите Искър и Подуяне или да изчакат отстраняването на проблема и пристигането на Централна гара. По гласовата уредба е съобщавано за закъсненията и очакванията като време за нормализиране на движението, информират от дружеството.

Припомняме, че от 7 май модернизацията на Централната гара в столицата навлезе в нов етап и стартира демонтирането на 7 коловоза и контактна мрежа. В района на гарата се извършват активни строителни дейности с тежка механизация. Причините за софтуерния отказ се изясняват от производителя на временната централизация.

А във вторник четирима пострадаха при инцидент с влакове в района на Централна гара. Сигналът е получен около 16:45 часа на 28 май. Пострадалите при инцидента са били транспортирани към различни лечебни заведения в столицата. От „Български държавни железници“ информираха, че два влака са престоели на гара София поради инцидент на железния път.

Влак
Влак. Снимка: Искра.бг

„На машиниста на маневрената машина му е прилошало, затова не е успял да спре на 15 метра от влака“, каза служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков пред журналисти по повод инцидента. Той отрече да става дума за челен сблъсък между два влака, както първоначално беше съобщено. Служебният министър обясни, че по време на инцидента влак, който се композира за Пловдив, изчаква да му дойде времето за тръгване, а зад него маневрена машина трябва да композира друг състав от вагони. На машиниста му е прилошало и затова маневрената машина удря последния вагон на пътническия влак за Пловдив. Според Гвоздейков скоростта на сблъсъка е била много ниска – между 16 и 22 км/час.

Шестима са пострадалите, като сред тях няма тежко ранени, каза Гвоздейков, който се позова на информация от Министерството на здравеопазването. По думите му ранените са от маневрената бригада, а не от пътническия влак.

В сряда от пресцентъра на БДЖ коментираха за „БТА“, че 2 екипа проверяват причините за злополуката. Тече разследване и от следователи, и от екип на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт /НБРПВВЖТ/. Всички отговорни за инцидента с влака ще понесат дисциплинарна отговорност при доказване на вината им, увериха от националния железопътен превозвач.

В сряда на протест излязоха кметове и жители на засегнатите от наводненията преди 2 години карловски села Богдан, Каравелово, Розино, Христо Даново, както и кметът на Община Карлово Емил Кабаиванов. Те затвориха в рамките на час Подбалканския път и подхода към прохода Троян-Кърнаре. Причината – спряно финансиране на проектите, които са били за възстановяване на материалните щети. По-рано в същия ден служебният премиер коментира темата, като заяви, че няма как да бъдат отпуснати 38 млн. лева, каквито са настояванията.

На 29 май ковчегът с тленните останки на цар Фердинанд I беше положен в централното фоайе на царския дворец „Врана“ в София. Те бяха пренесени до царския дворец с траурно шествие, което започна от Главния вход на парка, след като катафалката с тленните останки на цар Фердинанд I пристигна от Летище София. Тленните останки бяха транспортирани от Германия до България с военен самолет, предаде „БТА“.

Траурната процесия достигна до двореца, където беше посрещната от Симеон Сакскобургготски и семейството му, заедно със Западно- и Средноевропейски митрополит Антоний, официален пратеник на Светия Синод, и от апостолическия нунций в България архиепископ монсеньор Лучано Суриани.

След траурната церемония, вратите на двореца отвориха за гражданите, които искаха да отдадат последна почит пред ковчега на покойния цар. Пред входа на двореца се изви опашка от желаещи да се поклонят. 

В 10:30 часа на 31 май тленните останки на цар Фердинанд I бяха положени в криптата на двореца „Врана“.

В четвъртък служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков каза по време на дискусия, посветена на безопасността на движението по пътищата, че ще бъде наложен таван на изпитите на кандидат-водачите. Когато се явяваш безкрай, очевидно има проблем при подготовката, а не в изпитите, смята той. По негови думи подготвяната промяна за таван на изпитите предвижда кандидатите да изкарат шофьорска книжка да се явяват максимум 4 пъти за 6 месеца. Ако и четвъртият път е неуспешен, се връщаш в началото на обучението, посочи министърът.

Технически преглед
Снимка: Pixabay

Министърът посочи, че ще бъдат затегнати и мерките при проверката на техническата изправност на автомобилите, предава „БТА“. Гвоздейков обясни, че данните от всеки измервателен уред ще бъдат предавани в реално време в автомобилната администрация, за да може технически неизправни автомобили да не могат да минават преглед.

Най-важното от изминалата седмица – извънредно заседание на парламента и протести

Абониране
Известие от
guest

2 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments