Автосервизите у нас отчитат сериозно нарастване на кражбите на катализатори.
Катализаторът представлява онази част на автомобила, която предпазва въздуха и околната среда от замърсяване. Цената за един катализатор, бил той нов или употребяван варира в рамките на няколкостотин лева. Това е и причината крадците да се преориентират и да минат от автокражби към кражби на катализатори, обясни инж. Георги Илиев, зам.-председател на Асоциацията на българските автогаз сервизи пред „БНТ“.
Специалистът обясни, че самото рязане на катализатора става бързо и лесно за около 2-3 минути. Платено е, което прави работата примамлива и води до масовата кражба, на която ставаме свидетели изключително често в последно време. Освен това, добавя Илиев:
„В катализаторите се съдържат минимални количества благородни метали – платина, злато, но при добра технология за рециклиране успяват да се добият. Втора употреба катализатори се изнасят извън България, където има рециклиращи заводи“
Онези катализатори, които се вкарват от чужбина втора употреба, са с отдавна изтекъл срок на годност. Това е и причината, по думите му, те да бъдат заменени с познатите ни резонансни гърнета. Независимо, че са по-рентабилни като цена, те нямат никакво отношение към пречистването на въздуха.
Един от начините за справяне на кражбите е да бъде установена контрола на пунктовете, където се осъществява изкупуването им. Установено е, че обект на масови кражби са по-новите автомобили.
По новата наредба от лятото на идната година се предвижда повсеместно тестване на всички автомобили за изгорели газове. Онези, който не успеят да покрият еконормите, ще се наложи да бъдат спрени от движение.