Увеличават се големите повреди в двигателите на колите, а причината за тях са некачествени моторни масла. Те заливат пазарите, а един път щом е попаднал в колите, това води до износване на триещите части, по-трудно стартиране при студено време и корозия на вътрешните елементи.
При последната смяна на маслото Митко Динев забелязва, че автомобилът му се движи нетипично. За „NOVA“ разказва, че е усетил неравномерна работа на двигателя, лампата за маслото е присветвала от време на време, чували са се различни шумове, които не разпознавал.
Шофьорът откарал автомобила си за проверка в сервиз. Техниците в него потвърдили, че проблемите най-вероятно са заради некачествено масло. Заради бързата реакция на Митко, колата му се е разминала с по-леки повреди и запушване на филтрите. По думите му можело е да се повреди турбината, да се развалят буталата и останалите части. Можело е да блокира и самият двигател, добавя потърпевшият.
Монтьорите все по-често намират увреждания в двигателите заради „фалшиви“ масла. Водачите най-често се подлъгват заради евтините оферти и избират цената пред качеството.
Румен Дунев е собственик на автосервиз. Той споделя, че впоследствие на лоши масла двигателите губят мощност, започва да чука и заради това, че не покрива изискванията – по-голямата част от него изгаря, заминава през ауспуха и започва да свети лампата за маслото.
За по-новите коли последствията са необратими, защото ремонтът не е възможен. По думите на Дунев често трябва да се търси нов двигател, а той може да струва между 5000 и 40 000 лева спрямо марката и модела на автомобила.
Некачествените масла се продават предимно в интернет, където контролът е по-труден. Те могат да се купят до три пъти по-евтино. Фалшификатите се откриват трудно, тъй като уредите отчитат несъответствия само по показателите, които са изписани на етикетите. И по този начин, ако има има непозволени добавки в маслото – изпитванията трудно могат да ги намерят. Въпреки това понякога пробите отчитат и разминавания.