Точно сега изникват различни временни обекти като сергии и базари, отрупани със сувенири и примамливи оригинални подаръци. Особено по това време на годината трябва да се внимава при пазаруване от амбулантни търговци, защото рисковете са много. От това да попаднем на некачествени или дори опасни стоки, през вероятността да ни излъжат за цената или характеристиките на продуктите до невъзможността впоследствие да открием продавача при проблем с покупката.
„Откъдето и да купуват хората, да проверят има ли посочен производител на изделието. Всеки може да го продава, но производителят трябва да е ясно кой е. Ако липсва такава информация, почти сигурно е, че ще има някакъв проблем, защото това означава, че никой не е поел отговорност за този продукт – безопасен ли е, отговаря ли на стандартите, за да може да се предлага за продажба“, посочи в интервю Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Тя добави, че важен ориентир върху самото изделие или придружаващите го документи е маркировката CE, която гарантира, че то отговаря на европейските стандарти за безопасност. Добре е да се избягват търговци, които не познаваме с техни постоянни обекти, а когато избираме дадена стока, да следим за нейното качество и преди всичко за безопасността. Да прегледаме за видими дефекти и несъответствия.
„Задължително е да има инструкции за употреба и етикет – на български език. Инструкциите трябва да бъдат за конкретния продукт, а не общи. Има случаи в практиката, в които се предоставят указания, които обаче не се отнасят за точно този модел, а за вида стока“, обърна внимание Руменова. Тя препоръча стриктно да се спазват указанията, защото дори и да е напълно безопасно изделието, ако не го ползваме по предназначение и по указания от производителя, то може да стане опасно.
За безопасността на голяма част от изделията ключово значение има и тяхното съхранение, обръщат внимание специалистите. При неизвестен произход и продажба на сергии не е ясно къде и как са престоявали изделията и как това е оказало влияние върху тяхното състояние. Затова е необходимо потребителите да огледат опаковката – видими деформации може да са знак, че изделието не е съхранявано правилно.
Експертите съветват при покупки от временни обекти да бъдем бдителни и за различен тип нелоялни практики. Например, търговецът може да не е обявил цената и при запитване да я определя в движение и „на око“ спрямо всеки клиент. Срещат се също така умишлено неясни условия за отстъпки – комбинации от продукти, достигане на определена стойност на покупката и пр., които също могат да се преформулират с цел привличане и заблуда на потребителя.
За всяка покупка потребителите да изискват и пазят касовата бележка, защото тя им дава възможност да потърсят правата си при дефектна или опасна стока, дори когато търговецът не е предоставил търговска гаранция, напомнят още от „Ние, потребителите“.