Нужно е провеждането на политики с конкретна насоченост за усъвършенстване на компетентните лица, които ежедневно полагат грижи за деца в най-ранна възраст в сферите на социалните дейности, образованието и здравеопазването. С цел повишаване на знанията и уменията на специалистите е важно да се развие специализиран профил, който да им бъде потребен за юношеското развитие, както в началното образование, така и по-нататък.
Това са част от изводите от изследване на действащите у нас политики за професионално развитие и условията на труд на специалистите, работещи с деца в ранна детска, завършено в края на миналата година от фондация “За Нашите Деца”. Сред тях е и препоръката за утвърждаване на допълнителни форми на професионална подкрепа, като наставничество и менторство, както и формиране на общности от специалисти за взаимно учене.
Резултатите за всеки от секторите са били дискутирани с широк кръг специалисти от ресорните министерства, представители на общини, университетски преподаватели, граждански организации. Първата среща е била посветена на специалистите, работещи с деца в ранна възраст, в сферата на социалните услуги.
В сферата на социалните услуги, препоръките на специалистите от фондация „За Нашите Деца“ включват: профилиране на дейността на специалистите в съответствие с компетентностен профил, необходимост от разработване на система за надграждащи и поддържащи обучения, основани на съвременни научни изследвания, облекчаване на условията на труд на социалните работници и подобряване на привлекателността на професията чрез възможности за кариерно развитие и заплащане в сектора.
Изследването е част от инициативата “България расте с децата си”, която се изпълнява с финансова подкрепа, предоставена от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на финансовия механизъм на ЕИП. Основната цел на проекта е подобряване на качеството на услугите и мерките за насърчаване на ранното детско развитие в страната.