
През последните пет години Дубай, населен с небостъргачи, се намира в гореща серия – непрекъснатото развитие на града натоварва жителите му, пише „Асошиейтед прес“.
Градът-държава е свидетел на рекордни сделки с недвижими имоти, все повече хора се местят да живеят там, а държавната авиокомпания Emirates отчита рекордни приходи. Но целият този растеж е свързан с напрежение за населението на града.
Трафикът по пътищата на Дубай е по-тежък от всякога. Цените на жилищата продължават да растат, въпреки че почти ежедневно се обявяват нови проекти за недвижими имоти. По средата се намират както гражданите на Дубай, така и огромната част от чужденците, които захранват икономиката на града, което от своя страна предизвиква редки публични прояви на загриженост.
„Дубай е на стероиди, но рисковете, свързани с достъпността, се увеличават“, предупреждава Хаснаин Малик в строго озаглавен доклад, написан от него за глобалната фирма за данни Tellimer, където той е управляващ директор.
Скачащите цени на жилищата
Според настоящите планове на Дубай градът има за цел да има 5,8 млн. жители до 2040 г., което означава, че само за 15 години ще се увеличи повече от половината от сегашното си приблизително население. От 1980 г. насам населението на Дубай вече се е увеличило от около 255 000 души до около 3,8 милиона.
Недвижимите имоти запалиха огъня на растежа на Дубай през 2002 г., когато пустинното шейхство започна да разрешава на чужденци да притежават имоти. След резкия спад както по време на финансовата криза от 2008-2009 г., така и по време на краткото блокиране на Дубай поради пандемията от коронавируса, цените се покачват.
По данни на Property Monitor днес средните цени на квадратен фут са рекордни за всички времена. Цените на наемите са се увеличили с 20 % в ключови квартали през миналата година, като е вероятно да продължат да растат и през тази година, тъй като някои жители се преместват в населени места, разположени по-далеч в пустинята, заявиха от фирмата за недвижими имоти Engel & Völkers.
Задръстени пътища
Още преди бума някои хора, които работеха в Дубай, предпочитаха да живеят в съседното емирство Шарджа, на около 20 км северно от центъра на града, или дори по-далеч. Всеки ден около 1 милион пътници от други емирства задръстват 12-лентовия път Шейх Зайед, който минава през центъра на града, и други магистрали, тъй като проучванията сочат, че до четирима от всеки петима служители пътуват сами до работа.
Трафикът се засилва само с пристигането на нови жители на Дубай.
Докато в останалата част на света броят на регистрираните превозни средства се е увеличил с цели 4 % през последните две години, Управлението за пътища и транспорт в града твърди, че има 10 % увеличение на броя на превозните средства.
Регистрирани са толкова много превозни средства, че се е наложило градът да направи регистрационните табели по-дълги.
И докато градът продължава да изгражда нови естакади и други пътни подобрения, повече автомобили идват от повече посоки, отколкото когато и да било преди. Ето какво споделя Томас Еделман, основател и управляващ директор на организацията RoadSafetyUAE, която се застъпва за проблемите на трафика:
„Дубай е много привлекателен, все повече хора идват.“
Той допълва:
„Мисля, че е по-лесно да накараш хората бързо да дойдат в Дубай и да ги убедиш в Дубай, отколкото да построиш ново кръстовище или нова магистрала.“
Загриженост за бум, изразена и от емирати
Задръстванията са станали толкова лошо явление, че карат дори видни емирати да нарушат обичайното си мълчание по обществени въпроси.
Хабиб Ал Мула, виден емиратски адвокат, пише в социалната платформа X през декември, че макар властите да работят по проблема със задръстванията, проблемът изисква „набор от незабавни и дългосрочни механизми“. След това той публикува становище, в което на два пъти споменава „задръстванията“ като един от „неотложните проблеми“ за световни градове като Дубай.
Макар и формулирани на мек език, коментарите на Ал Мула представляват рядка публична критика в Обединените арабски емирства, където изказванията са строго контролирани от наказателното право, а социалните норми предпочитат да се повдигат въпроси в „меджлиса“ – полутайна обстановка, свикана от традиционен владетел.
„Концентрацията на богатство и възможности, създадени в глобалните градове, може да доведе до неравенство в доходите, което да изтласка жителите с по-ниски доходи“, предупреди Ал Мула в англоезичния вестник Khaleej Times на 15 януари.
„Проблемът се изостря, когато богатството и възможностите остават недостъпни за части от населението на страната, които стават свидетели на това как очарованието на града се използва от чужденци. Това може да доведе до значителни социални рискове, ако не бъде смекчено.“
Освен това има и демографски проблеми, тъй като делът на емиратското население намалява. Въпреки че броят на гражданите не е публичен, неофициалното изчисление, което експертите споделят от години, показва, че гражданите на Обединените арабски емирства представляват около 10 % от общото население на страната, наброяващо повече от 9 милиона души, като този брой вероятно намалява с притока на чужденци.
През декември сценариите на проповедите, издадени за петъчните молитви на 13 декември, директно засегнаха задължението да се раждат повече деца.
„Увеличаването на потомството е както религиозно задължение, така и национална отговорност, тъй като допринася за защитата и устойчивостта на нациите“, се казваше в проповедта, според стенограма, издадена от Главното управление по ислямските въпроси и дарения към федералното правителство.
Търсене на високотехнологични решения
За автократичното правителство на Дубай, ръководено от владетеля шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум, възможните решения на трафика варират от практични до фантастични. През последните месеци правителството многократно насърчаваше компаниите да предоставят повече възможности за дистанционна работа, включително в доклад, публикуван през ноември, в който се предлагаше и разсрочено и гъвкаво работно време.
Добавянето на пет работни дни от разстояние месечно, заедно с другите мерки, „може да намали времето за пътуване в сутрешния пик в Дубай с 30%“, се посочва в проучването.
Системата за събиране на пътни такси в Дубай, известна като Salik, добави вратички, за да таксува шофьорите по-скъпо, а в края на месеца ще въведе скокообразно ценообразуване. Метрото на Дубай, което може да се похвали с най-дългата самостоятелна железопътна линия в света, също ще надхвърли широките си маршрути север-юг в рамките на разширяване на стойност близо 5 млрд. долара.
Има и проект за летящо такси. От 2017 г. Дубай обявява планове за въздушни таксита в града. Първият „вертипорт“ се изгражда от международното летище в Дубай с цел предлагане на услугата от следващата година.
Дубай също така планира 3300 километра (2050 мили) нови пешеходни пътеки, въпреки че през летните месеци в Дубай пешеходците трябва да се борят с високата влажност и горещината от около 45 градуса по Целзий (113 градуса по Фаренхайт).
„През следващите години жителите на Дубай ще могат да се придвижват пеша, с велосипед, с обширната мрежа от пътища и мостове, с метрото и новите му линии, с водни таксита или с летящи таксита по определени въздушни маршрути“, заяви шейх Мохамед в платформата X през декември.
Но засега Дубай продължава да привлича все повече хора и все повече автомобили – а задръстванията стават все по-дълги.
The Guardian: Бургас и Тоскана са сред най-евтините летни дестинации