В Бургас, резултатите от изборите за общински съветници събуждат сериозни спорове, предизвикани от жалбата на „Средна европейска класа“ /СЕК/. От партията твърдят, че изборните нарушения при процеса на броене са променили броя на общинските съветници и изразяват сериозни съмнения относно справедливостта на изборния процес.
При повторното броене, първата експертиза показва множество невалидни бюлетини за ГЕРБ – 334 на брой, които в изборния ден неправилно са отчетени, като валидни, новото преброяване би довело до намаляване на броя на съветниците за ГЕРБ и увеличаване на тези на Средна европейска класа. През декември, седмица след подаване на експертизата в съда без забележки, когато става ясно как ще се преразпределят мандатите, част от вещите лица, основно свързани с ГЕРБ се отказват от експертизата и тя не е приет от съда. Съмненията продължават да растат, особено след назначаването на нови вещи лица за втора поредна експертиза, където голяма част от тях се свързват пряко и косвено с ГЕРБ. Голям брой от новите вещи лица са работили в общини, оглавявани от кметове на ГЕРБ или са били назначени от такива кметове или са били представители в Общински избирателни комисии, Районни избирателни комисии или Секционни избирателни комисии излъчени от квотите на ГЕРБ.
Според СЕК има сериозни въпроси относно независимостта на вещите лица при второто броене. Разликата в начина, по който са отчетени бюлетините за ГЕРБ и Средна европейска класа, буди съмнения за субективност, извършено неправилно преброяване и двойни стандарти. Бюлетини с едни и същи знаци са отбелязани като спорни за СЕК, но в същото време са приети за валидни за ГЕРБ.
Няколко конкретни примера подчертават този проблем. В секция 45 със същия (даже с по-груб знак) на ГЕРБ вторите вещи лица вече не я посочват, като спорна.
Подобни различия се наблюдават и в много други секции, където е видима субективност в преценката на вещите лица. В настоящата експертиза парадоксалното е, че бюлетина в полза на ПП „СЕК“ се приема за недействителна, а бюлетина в полза на ПП „ГЕРБ“ със същия символ, се приемат за действителни. Изведнъж няколко стотин невалидни бюлетини отчетени при първата експертиза се отчитат, като валидни и риска от отпадането на мандата на ГЕРБ изчезва въпреки, че все пак виси на няколко гласа.
От СЕК твърдим, че има субективност и пристрастност, както и основание за отвеждане на вещите лица и основание да не се приема заключението от експертизата. В тази посока в съдебно заседание искат да изяснят въпроса, от квотата на коя политическа партия вещите лица са участва в изборния процес и имат ли членство на някое от политическите партии.
Тъй като законът изисква вещите лица да нямат никаква свързаност или каквито и да са били правоотношения. За това молят съдът да изясни тези обстоятелства, за да са сигурни, че съответните вещи лица нямат някакви правоотношения, с която и да е политическа партия, която е участвала в съответните избори, но съда не допуска да се зададат тези въпроси на вещите лица и да се изясни положението.
Затова от Средна Европейска Класа, които считат, че е извършено неправилно преброяване, на последното заседание оправят молба няколко секции да се отворят пред съда и пред всички участници в процеса и прозрачно да се направи проверка на начина на отчитане, защото промяната на разпределението на общинските съветници зависи от разлика от няколко гласа. Странно, че искането отново не е уважено от съда, въпреки че бързо и лесно би потвърдило или би разсеяло всякакви съмнение относно обективността на вещите лица, като отказа от своя страна поражда много други въпроси.
Обществото следва с внимание развитието на събитията и да изисква яснота и прозрачност от страна на съдебната система и вещите лица, участващи в процеса на изброяване. В този ключов момент за демократичните принципи и честност на вота е от съществено значение, да се гарантира независимостта и обективността на процеса, както и доверието на обществото, както в изборната система, така и в съдебната система, която напоследък се тресе от бурни скандали.
От СЕК са готови да стигнат и по-далече, като сезират прокуратура и други държавни органи, за да се запазят демократичните принципи, които да осигурят истинска прозрачност и доверие във всяко едно ниво на процеса на изборите, включително и при съдебния им контрол.