Увеличават се търговските вериги, прилагащи некоректната практика да разпространяват рекламни брошури и в средата на периода на кампанията да информират клиентите си, че изобщо няма да доставят някои от продуктите със свалени цени или ще ги продават по-скъпо от съобщеното в бюлетина.
Неспазените обещания към потребителите и изтъкнатите за това мотиви, включително и подходът при съобщаването за настъпилите промени са идентични – това навежда на мисълта за копиране на практиката. Например, обединяващи прилагащите тези нелоялни практики търговци, са най-често посочваните за разминаванията причини: „непредвидени обстоятелства“ и „техническа грешка“.
Понякога тези вериги съобщават, че част от намалените артикули няма да бъдат доставени, като често става дума за тематични за актуални празници продукти. Когато се окаже, че цената в магазина ще е по-висока от посочената в брошурата, понякога това е в пъти. Ако пък търговецът е решил да осигури заместители на недоставените стоки, обикновено те са по-неизгодни за потребителите като съотношение цена-качество или пък са недостъпни за част от тях.
„Законът за защита на потребителите задължава търговците да осигурят наличности за целия период на промоцията или алтернативни стоки с идентични цена и характеристики. Обратното е непрофесионално и недобросъвестно поведение, което представлява нелоялна търговска практика“, коментира пред „БНР“ основателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова, добавяйки:
„Когато търговците решат да разпространят съобщение за настъпилите промени, как ще докажат, че тази информация е достигнала навреме и до всички потребители, които са получили брошурите в пощенските кутии, в приложенията за отстъпки и онлайн?“
„Очевидно е, че тези некоректни практики се мултиплицират във времето. И няма как да е иначе, след като месеци наред друга верига използва същия подход без последствия, тъй като няма данни Комисията за защита на потребителите да е взела отношение по такъв казус. След като контролният орган не желае да се намеси, то остава само потребителите да са бдителни и да не допускат да бъдат подвеждани да променят плановете си за покупки заради въвежданите в движение промени от търговците“, заключва Руменова.