„Ние, потребителите“ предупреждава за нелоялна практика на туроператор

2
9518
Габриела Руменова
Габриела Руменова. Снимка: "Ние, потребителите"

„Бонус пакет Максимална сигурност“ в случай на смърт на пътуващия е включил туроператор в офертата си за организирано туристическо пътуване. Това съобщи в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и обясни, че това е нелоялна търговска практика.

Съгласно Закона за задълженията и договорите при двустранните договори, ако задължението на едната страна се погаси поради невъзможност за изпълнение, договорът се разваля по право. В случая и за двете страни има обективна невъзможност – нито мъртвият може да плаща, нито туроператорът може да предостави туристическа услуга на мъртвец. Следователно, и да не е налице „бонус пакетът“, в тази хипотеза туроператорът ще бъде длъжен да възстанови заплатената сума на наследниците на починалия.

„Ако потребителят не знае, че разполага с такова право по закон, това твърдение може да стане причина да си купи точно този пакет заради точно тази уговорка“, коментира експертът.

Руменова посочи и че в актуалните общи условия на туроператори има редица несправедливи уговорки, които представляват и нарушение на действащото потребителско законодателство, включително на европейски директиви, сред които и тази за неравноправните клаузи в потребителските договори.

Тя даде примери с клаузи, с които туроператорите си запазват правото да променят датата и часа на заминаване, при включени самолетни полети да потвърдят часа на отпътуване от 5 до 7 дни преди началото на пътуването, да връчат окончателната програма в деня на заминаването, без да се предвижда официално туристите да могат да се откажат от договора на основанието на тези промени и да получат парите си обратно. Същевременно, при отказ от пътуването по желание на потребителя, той дължи до 100% от таксата като неустойка.

Експертът коментира и куриозният случай, при който мъж поръча през интернет сешоар, а получи буркан с марихуана.

„Като се абстрахираме от криминалния аспект и от куриозния привкус на казуса, трябва да кажем, че при сгрешени от търговеца поръчки, потребителят има право да предяви рекламация и следва да си получи обратно всички пари, включително и за куриерските разходи“, коментира Руменова.

Друг вариант за уреждането на спора е търговецът за своя сметка да изпрати повторно реално поръчаната от клиента му стока.

Абониране
Известие от
guest

2 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Стефан Богданов
Стефан Богданов
6 месеци по-рано

Да ви видим в действие спрямо топлофикация АД, Виваком,, А1, Йетел и прочие мастодонти. Да почнат да връщат парите и за не пропусна такива прожекция поради заболяване или изпуснат полет поради заболяване.

Туроператор
Туроператор
6 месеци по-рано

Добре би било да се подготвите като медия със защита на изказаната теза, защото една „платформа“ не е контролен орган за дейността на сектор туризъм. Това какви частно-правни отношения, чийто регулации пораждат сключените специфични договори. Съществува и ясно регламентиран ред по цитирания ЗЗД не само за права, а и за породени от сключването на договор задължения.