Потребителите се нуждаят от силни мотиви, за да изберат ремонта като средство за решаване на казус с дефектна стока и същевременно – от гаранция, че правата им ще останат оптимално защитени. Това каза Габриела Руменова от „Ние, потребителите“ по Радио „Фокус“ по повод одобрената от Съвета на Европейския съюз нова директива за правата на потребителите и в контекста на настоящите евроизбори.
Един такъв мотив е удължаването на законовата гаранция от до един месец на 12 месеца, както предвижда Директивата за насърчаване на ремонта на повредени или дефектни стоки.
Руменова обясни, че новият нормативен акт идва, за да запълни вакуума, който се създава от вече съществуващите Регламент за екопроектирането на устойчиви продукти и Директива за предоставянето на повече права на потребителите в контекста на екологичния преход. Новият нормативен акт разглежда аспект, който те не засягат – причината поправката да не е сред най-предпочитаните варианти за решаване на рекламация.
„За да бъдат максимално защитени интересите на потребителите, се запазват и останалите възможности – замяна или разваляне на сделката и връщане на парите, когато ремонтът не е рентабилно решение.“, подчерта тя.
„Целта е да се промени потребителското поведение в посока да се намали вредното въздействие върху околната среда и да се пестят ресурси, но не и за сметка на справедливи решения и при запазване на досега действащите права на потребителите, в това число и тези за качеството на стоките и гаранционната отговорност“, коментира експертът. Новата директива трябва да е от полза за всички участници в пазарните процеси. Производителите ще създават по-дълготрайни, лесни за ремонт и рециклиране продукти, което е добре и за потребителите.
„Улесняването на ремонта касае, както дизайна, така и осигуряването на резервни части дълго във времето след пускането на даден модел на пазара. Потребителите се сблъскват и с този проблем – част от тях желаят да изберат ремонт, но установяват, че няма резервни части или сервизи за извършването на поправката“, обясни Руменова и информира още, че новите правила предвиждат поддържането на европейска онлайн платформа, от която потребителите лесно да откриват сервизите в най-голяма близост до тях и да ползват услугите им и след изтичането на законовата гаранция на уредите.
„Има изискване и за един, макар незадължителен формуляр, който производителите да предоставят на потребителите – с ясна информация за процеса на ремонт, крайните срокове, цените и т.н.“, добави тя.
Предстои директивата да бъде подписана от председателите на новия Европейски парламент и на Съвета. 20 дни след нейното публикуване в Официалния вестник на ЕС ще има двугодишен период, в които държавите членки ще трябва да я транспонират в националните си законодателства.
Други потребителски теми, по които новият Европейски парламент ще трябва да продължи работата на предходния, са свързани още с намаляването на опаковките, на хранителните отпадъци и на вредните за околната среда опасни вещества, както и на ефектите от „бързата мода“ и др.