С гласовете на ГЕРБ и ДПС, и гласуването „въздържал се“ на БСП, бе отхвърлена законодателната промяна в Наказателно-процесуалния кодекс за премахване фигурата на „вечния обвиняем“. Предложението бе да се предвиди разумен срок от две години, в който да бъде извършено досъдебното производство и делата да бъдат внасяни за разглеждане от съда. При сегашния текст в НПК прокуратурата не е ограничена със срок за работа и може да отнеме десетилетия до внасяне на обвинителен акт, ако изобщо се стигне до това.
„Тоест имаме инструмент в ръцете на главния прокурор, доколкото той държи в подчинение всички прокурори, който позволява една правова процедура да се използва за репресия над неудобните за властта“, заяви вносителят на законопроекта Николай Хаджигенов от „Изправи се! Мутри вън!“.
„Това в момента е необжалваемо действие и ако изобщо има обвинителен акт, той приключва с оправдателна присъда в 100% от случаите, десетилетия по-късно. През това време обвиняемите правят каквото иска главният прокурор, защото тъжната истина е, че малцина имат смелостта да се противопоставят на системата“, категоричен бе депутатът.
Другата поправка в Закона за съдебната власт предвижда да се допусне изключение от забраната за политическа дейност на съдии, прокурори и следователи, като им се даде възможност „да участват в избори, в качеството им на кандидати, като непартийна и/или гражданска квота, или като независими кандидати“. С гласовете на старите партии, предложението не беше прието от комисията, каза Хаджигенов.
„Страховете на статуквото са, че с това съдът, следствието и прокуратурата ще се политизират и ще се накърни тяхната независимост. Но именно затова акцентът в предложението върху надпартийността е много важен. Защото със същата сила стои и въпросът дали е политически акт всеки магистрат да може да гласува или да им отнемем и това право, за да бъдат докрай безпристрастни“, коментира Николай Хаджигенов.
По думите му с тази забрана се обезкървява юридическия потенциал на членовете на Народното събрание и премахването й би допринесло за качеството на законодателния процес и изработването на нормативни актове.