„Война. В момента, в който започне войната, вече няма печеливши. Оттук-нататък само се смятат загуби. Очевидно е, че българският бизнес губи от всички тези ограничения и не само българският бизнес. В наш интерес е да създадем заедно с колегите от ЕС този икономически блок, който да принуди Русия да спре войната. Ние нямаме друга опция. Ние не искаме да участваме във войната. Ние искаме да спре войната. Ние сме изследвали всички тези опции, които са свързани с евентуално ограничение на руския флот. Ние се чухме с експерти и преценихме, че за определен период можем да си го позволим и, разбира се, условията в момента се договарят в Европейската комисия, тъй като ние разчитаме да излезем с общо становище.“
Това обяви пред журналисти в Бургас министърът на транспорта Николай Събев. Той беше на посещение в морския град, където участва в откриването на новата база на „Южнобългарския морски образователен център“ и след това в дискусия, посветена на синята икономика.
Събев обясни, че в момента е на етап съгласуване забраната руски кораби на влизат в българските пристанища. Направен е и анализ как това ще се отрази на българския бизнес.
„Тези ограничения не бива да касаят нефопродукти, газ пропан-бутан, ядрено гориво и други стратегически суровини за нашата икономика. Ще бъдат ограничени някои конвенционални доставки, които могат да бъдат доставени под друг флаг. Много руски предприемачи работят под чужд флаг“, обясни транспортният министър.
Стана ясно още, че има съгласувателно писмо с конкретната позиция на Министерството на транспорта за налагането на санкции.
Събев беше попитан от журналисти дали има изготвен план как да бъдат евакуирани 18-те български моряци, които се намират на кораб до Мариупол в Украйна. Той обясни, че такъв се подготвя в момента. Стана ясно още, че моряците били спокойни и нямало напрежение. Ако се наложела евакуация, имало начини такава да бъде направена.
В края на дискусията за синята икономика, на която присъства и репортер на Искра.бг, Николай Събев коментира, че държавата не трябва да излиза от ролята си:
„Светът се развива така, че там, където държавата не излиза от ролята си от държава и създава среда, в която предприемачите много бързо растат нагоре, това е развитата държава. Държавата трябва да създава условия за икономически растеж, който да бъде използва от частните икономически агенти. От тази гледна точка публично-частното партньорство е нещо, за което аз настоявам и по принцип при предварителните сондажи и в правителството с нашия премиер и финансовия министър, казаха „ок“, работим в тази посока. Ние обещахме икономически растеж и ние не само обещахме, ние искаме да го направим.“
Събев говори и конкретно за Варна и Бургас, като подчерта, че пристанището в морския град има много добри възможности и може да бъде моделирано в транспортната система на България.
„Т.нар. бърз влак, който ние ще пуснем в края на май от София до Бургас. Той ще бъде наистина бърз, защото ще е само за 5 часа. Тогава ще бъдем почти конкурентни на автомагистрала „Тракия“. Тази магистрала е претъпкана, особено през лятото. Средната скорост пада и катастрофите се увеличават. Това е неприятната част. Добрата част е, че хората имат алтернатива за публичен транспорт. Този влак ви обещавам, че ще пътува бързо и по предписание и ще бъде чисто. Ние ще осигурим всичко възможно хората да пътуват бързо и приятно. Пристигайки в Бургас, ако те имат дестинация Созопол, Несебър, Царево, този довеждащ транспорт става важен. Моята молба е тези, които отговарят за разписанията, да вземат активно участие. Най-добрата идея е нещо, за което се разбрахме и с г-жа Фандъкова, ние ще се опитаме да синхронизираме системите за издаване на билети с „Метрополитен“-София. Ако имаме някаква интеграция с такива билети и с вас, това ще създаде удобство. Пристащите тук от аерогара, жп гара да имат възможност да използват всички други видове транспорт, в това число и по вода“, каза още той.
Министърът завърши изказването си с нещо много съществено:
„Ако успеем да направим това, хората наистина ще повярват, че има много голяма вероятност България да стане едно по-приятно място за живеене. Това са дребни неща, които правят живота на хората по-лесен.“