При посещението си в Бургас министърът на транспорта Николай Събев обяви, че е впечатлен от ентусиазма на тези, които уважават морската професия и правят всичко възможно тя да продължи. Той говори на среща, след като бе открита новата база на „Южнобългарския морски образователен център“. Пред хората в залата министърът коментира:
„Относно проблемите с обучението. Нуждата от училища и университети – аз разбирам, че в момента този проблем е назрял, но той има причина. Причината за този проблем е, че всъщност този, който естествено трябва да се яви възложител на кадри за морската индустрия, всъщност абдикира и последните 30 години нямаме активност в развитието на морската индустрия. За щастие ние всички се опитваме да направим нужното морската индустрия на България да се възобнови. Ние всички знаем колко много добавена стойност ще има и ние всички знаем как тази индустрия ще плаща много и ще има обучени кадри в училищата затова, за да можем да се възпроизвежда и да има добри резултати. В случая това, което аз мога да направя е, да се опитваме да намерим още съмишленици, с които споделяме общи ценности и с които заедно ще положим усилия, за да израсне морската индустрия. Това е важно. Всичките тези усилия ще имат някакъв резултат, но той няма да бъде незабавен.“
Министър Събев коментира още, че се прави необходимото, за да може българският флаг да стане привлекателен и да имаме повече български кораби, които да го веят. Той подчерта, че ще трябва да се предприемат стъпки и за поддържане на училищата, защото те са необходими.
„За да направим това аз съм готов и екипът е готов да съдейства в случай, че има конкретно предложение. Можем да проведем разговори с корабособственици и на техните кораби да има стажанти и да им бъде заплатено. Ще имате пълната ни подкрепа. За нас ще бъде чест и удоволствие да намерим, място, време и условия, при които младежите, завършващи гимназията и училищата да имат нужната практика“, подчерта Събев.
Той гарантира, че Министерството на транспорта ще разгледа предложенията, които бъдат отправени и каза, че заедно ще извървят важния път, който предстои.
Малко преди изказването на министър Николай Събев в залата се породи дискусия за участието на държавата и корабите, които плават под български флаг.
„Държавата не може да се намеси, защото под български флаг са 8 кораба, от които 6 на река. Практиката наистина е проблем Тя е проблем за тези, които не искат да си намерят. За средния състав – тези момчета, които излизат от морските гимназии, става все по-трудно, защото масово по света сега може би има някакъв шанс за българските моряци. Но това е хипотетично. Няма възможност наистина българските моряци да пътуват чрез администрацията, за да се знае колко хора плават и имат нужда от съдействие. Този регистър е много труден и то не, защото администрацията не върши работа, а защото масово навлязоха моряшките книжки, които позволяват на който и да е моряк, да се регистрира там. Ако не му трябва стаж за израстване, капитанът му пише – качил се на еди коя си дата и готово. Нямаме начин да направим един списък на хората. Не можем да се мерим дори с Гърция. Гръцките студенти отиват на гръцки кораби. Нямаме български кораби“, обяви проф. Благовест Белев.
„Не разбрах обаче какво е решението според Вас, за да решим проблема с практиката? Ние трябва да идентифицираме проблема и да направим работещи решения“, категоричен беше бургаския депутат от „Продължаваме промяната“ Константин Бачийски.
В отговор Белев каза следното:
„Това, което морско училище намери като решение – закупува се един кораб, той става национален и в частта, в която курсантите, студентите трябва да имат практика, за да завършат висшето си образование, това нещо е постижимо. Тези хора трябва да завършат образование. След като завършат, след това е тяхна грижа вече къде ще си намерят практика.“
„Тоест, вашето предложение е да оставим сам да се реши проблемът?“, попита Бачийски.
Други участници в дискусията риторично попитаха тогава Морското училище в Бургас кораб ли трябва да си закупи също. Те са категорични, че тази практика явно не работи.