Нова тенденция въвеждат масово бензиностанциите у нас. През нощта ще остава само по един служител, който да събира парите. Няма да има хора, които да зареждат автомобилите с гориво. Шофьорите ще трябва да правят това сами.
Принципът е като този на денонощните аптеки, където през нощта има само един служител на гише, който обслужва клиентите, а самата аптека е затворена.
При бензиностанциите обаче това е по-трудно изпълнимо, защото има забрана шофьорите да зареждат сами автомобилите си, когато те са на газ. При бензина и дизела това е позволено.
Основната причина за нововъведението е намаляване на разходите, тъй като през нощта ще остава само по един човек. В момента, за да работят 24 часа бензиностанциите, се назначават служители на три смени. През нощта трябва да остават пък най-малко двама – един на касата и един, който да обслужва автомобилите.
В някои населени места местната управа притиска собствениците на бензиностанции да ограничат извънредния труд, тъй като в тях се събират вечер много хора и се нарушава наредбата за липсата на шум след 22:00 часа, предаде „24 часа“.
От Българската петрола и газова асоциация обясниха, че бензиностанциите, където има малък трафик през нощта, не са рентабилни и носят загуби на компаниите.
Тенденцията е постепенно да се преминава към модел на пълно самообслужване. Той е въведен масово в държавите от Западна Европа.
На колонките ще бъдат монтирани терминали, които да позволяват плащане с банкова карта или в брой. Клиентът ще зарежда съответната сума и колонката ще започва да работи.
У нас има няколко подобни бензиностанции на големи вериги. Те са изцяло без персонал. Според експерти издръжката на сравнително малка бензиностанция със служители, които работят денонощно, излиза около 90 000 лева на година. При голям обект сумата надхвърля 250 000 лева.