В борбата си да създадат привлекателни работни пространства, компаниите се обръщат към нишови експерти, за да създадат нещо специално, пише „BBC“. Тези професионалисти потвърждават, че бизнесът е на добро ниво.
Един работодател напоява офиса с етерични масла, за да намали нивата на стрес на служителите. Друг подобрява акустиката на работното място, като използва изолация, за да намери перфектния баланс между тишина и социална среда. Друг работодател в другия край на града оценява как цветовите схеми в офиса могат да повлияят на производителността, като предлага на служителите възможността да работят в затъмнена стая с изцяло черна цветова схема или в съответна затъмнена стая, за да се види кое от двете може да стимулира иновациите.
Всеки от тези експерименти на работното място започва като препоръка от корпоративен консултант. Експертите по проектиране на работни места съществуват от десетилетия, но в бранша се появи нов супер-ниш, който помага на компаниите да трансформират физическите си пространства след пандемията, особено след като работниците се съпротивляват да се върнат в офиса (поне доколкото могат).
Понякога наричани специалисти по управление на промените в работното пространство, „архитекти на офисния опит“ или „специалисти по човешкия капитал“, тези високоспециализирани роли са съвсем нови. И лидерите са готови да плащат за техните услуги.
Изграждане на примамлив офис
„Две от всеки три организации разглеждат възможността за препроектиране на функцията за корпоративни недвижими имоти или предвиждат промени в бъдеще“, казва Джорджина Фрейзър, ръководител на отдел „Човешки капитал“ в глобалната компания за търговски имоти CBRE.
През 2022 г. Фрейзър се присъединява към CBRE UK в Лондон, след като повече от десетилетие работи в американската консултантска компания Accenture, където напътства големи клиенти от сектора на финансовите услуги в периоди на организационни промени. Сега Фрейзър работи директно с големи корпоративни клиенти от цял свят, за да определи какво искат служителите им в едно офис пространство. И е смаяна от нивото на търсене на нейните услуги.
Компаниите търсят различен тип насоки от експерти като Фрейзър, която консултира всичко – от персонализирани варианти за хранене на работното място до хибридни решения за свързаност, удобни за работниците.
„Ако се замислите за консултантите, ние по същество помагаме за решаването на проблеми, за които нямате отговори – неща, за които нямате план“, казва Фрейзър и обяснява:
„Корпоративните недвижими имоти сега се занимават с проблеми, с които не са се занимавали преди.“
„Хората искат повече сега“, добавя Линда Мори-Бъроуз, основател на базираната в Лондон практика за архитектура и интериорен дизайн MoreySmith, която е видяла забележителна промяна в нуждите на своите клиенти след пандемията.
„В Лондон пътуването до работа може да бъде дълго, трудно и много скъпо. Така че, за да си заслужава да дойдете в офиса, очакванията на работниците са високи.“
Фрейзър казва, че за да направят офиса привлекателен дори за най-устойчивите работници, те също така подхождат творчески към пространствата си. Тя посочва, че неотдавнашен клиент е използвал технология за разпознаване на лица, за да гарантира, че любимите поръчки за кафе на служителите са приготвени веднага щом те влязат през вратата.
Въпреки че Мори-Бъроуз работи с корпоративни клиенти от десетилетия, тя смята, че настоящите нужди на работодателите са съвсем ново нещо. Тя отбелязва, че сега служителите „искат да влязат в пространство, което е толкова удобно, колкото и у дома“, като същевременно се възползват от специфични за офиса предложения – например ергономични столове, модерни технологии на работното място и примамливи бонуси като безплатна храна.
Какво иска работникът, от какво се нуждае работникът
Променят се и практическите аспекти на работния ден. Дизайнът на технологиите на работното място – неща като защитени сървъри и възможности за дистанционно повикване – може да направи или да разруши личното преживяване на служителя, казва Люис Бек, който ръководи европейския консултантски екип на CBRE за работните места. Линда Мори-Бъроуз споделя:
„Виждаме, че работодателите експериментират с пространството и събират данни, за да могат да се върнат и да кажат: Ей, тези промени наистина проработиха.“
„Формата на работа се промени“, категоричен е Бек, като посочва огромните промени в нуждите на клиентите по време на осемгодишния си мандат като ръководител на Workplace Advisory.
„Ако не можете да намерите подходящото пространство, за да можете да приемате обажданията си, или ако офисната среда е шумна, или ако не можете да имате достъп до частни пространства, от които да провеждате срещи, или ако пространството ви не дава възможност за ефективни или равнопоставени хибридни срещи, тогава това предизвиква търкания в работното ви ежедневие.“
Съвременните офиси трябва да са удобни – но те също така трябва да предвиждат и избягват болезнените точки на служителите, включително неудобства като шум, променливи температури, технологични проблеми и дори миризми.
„Това далеч надхвърля килимите, плочките и бюрата“, признава Мори-Бъроуз и продължава:
„Работим с компании, които се нуждаят от истинска инвестиция в дизайна – или за сграда, която се нуждае от творческо решение, или за наематели на сгради, които наистина трябва да осигурят работно място, което да подкрепя техните екипи.“
„Виждаме също, че тези пространства стават по-жизнени и магнетични“, добавя Фрейзър. В зависимост от ресурсите на клиента, това може да включва добавяне на повече цветове и зеленина, за да се направят пространствата за съвместна работа по-приветливи – или, в случая с лондонската централа на CBRE, проектирана от Morey-Burrows и наречена Henrietta House, това може да включва поставянето на голямо, отворено стълбище в средата на сградата, което позволява това, което Фрейзър нарича „повече случайни срещи“, които могат да доведат до сътрудничество и общност.
Тези специализирани консултанти по проектиране често започват процеса си със задълбочени интервюта, за да се запознаят с уникалните нужди на компанията както на ниво ръководители, така и на ниво помощен персонал. Мори-Бъроуз предпочита да се опира на фокус групи, за да получи гледни точки извън ръководните управителни комитети; тя отбелязва, че фокус групите на служителите често дават обратна връзка, която може да изненада висшестоящите.
„Връщаме се при изпълнителните директори и казваме: „А помните ли как казахте, че искате това нещо? Вместо това всички останали искат всички тези различни неща.“
Консултантите по въпросите на работните места също разчитат в голяма степен на цифрови данни и собствени проучвания, за да определят какво искат днешните работници. „Клиентите ни са изключително гладни за данни“, твърди Бек и допълва:
„Ако правим проучвания, те имат много по-кратък срок на годност, отколкото някога са имали, защото ситуацията непрекъснато се променя.“
Определяне на бъдещето на работата
Бек вярва, че тази ниша на корпоративните консултации в областта на недвижимите имоти и офис дизайна има почти експоненциален потенциал за растеж.
„Виждаме голяма диверсификация на конкуренцията“, казва той, като добавя, че областта се е разширила и включва специалисти извън традиционните консултантски фирми. Експертът обяснява:
„От архитекти, предоставящи такъв тип недвижими имоти, през (специализирани) консултантски услуги за работни места, та чак до традиционни консултантски компании. Това е отражение на популярността и необходимостта от този вид консултантски услуги.“
Фрейзър отбелязва, че търсенето е резултат от нарастващото желание за „човекоцентричност“ в корпоративните пространства – което до голяма степен е отговор на нуждата на компаниите да извлекат повече стойност от своите недвижими имоти. Той сочи още:
„В периода след пандемията много бизнес лидери осъзнаха, че офисът е само вариант. Не е задължително да имаме офис, но тези лидери са взели съзнателно решение да запазят разходите за офис пространство.“
А Мори-Бъроуз отбелязва:
„В края на проекта при мен тичат хора, които ми благодарят, че съм променила опита им на работното място.“