Нови промени в шофьорските курсове: Ще поскъпнат ли?

Новите правила за шофьорските курсове, включващи ограничения в изпитите и дигитализация на обучението, предизвикаха спорове сред автоинструкторите

0
856
Шофьорски курс, шофьори
Шофьорски курс. Снимка: Wikimedia commons

Новите промени в шофьорските курсове в България, които ще влязат в сила от 10 декември 2024 година, предизвикаха силни реакции сред автоинструкторите и бъдещите шофьори. Промените, приети от Министерството на транспорта, включват дигитализация на учебния процес и ограничаване на броя явявания на изпит за кандидат-шофьорите. В резултат, индустрията е на ръба на потенциални протести.

Какво включват новите промени?

Съществена част от новите правила е въвеждането на ограничение за броя явявания на изпит – до четири пъти в рамките на шест месеца. Ако кандидатът не успее да издържи изпита в този срок, ще трябва да премине отново целия курс по кормуване, което автоматично увеличава разходите за бъдещите шофьори.

Министерството на транспорта въвежда пълна дигитализация на учебния процес, включително електронен учебен картон за всеки обучаем и премахването на вътрешния изпит в автошколите. Заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков поясни:

„Тези промени ще направят системата по-прозрачна и ще подобрят качеството на обучението.“

Недоволството на автоинструкторите

Въпреки положителните очаквания на министерството автоинструкторите изразиха сериозно недоволство. Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка посочи пред „bTV“, че новите правила не са основани на реални факти и че те по-скоро ще създадат повече проблеми, отколкото да подобрят обучението:

„Не виждаме как тези промени ще подобрят качеството на обучението, а ограниченията за изпити ще доведат до допълнителни финансови натоварвания за кандидатите.“

Финансови последици за бъдещите шофьори

Новите правила означават, че кандидатите, които не издържат изпитите си в рамките на допустимите четири опита, ще трябва да се явят на нов курс. Това ще изисква допълнителни разходи, които не са маловажни. В България средната цена за курс по кормуване е около 1400 лева, докато в страни като Великобритания, според кандидат-шофьора Стивън Милев, цената за изпити и кормуване е значително по-ниска – под 200 паунда.

Какво предстои?

Въпреки позитивните цели на промените – повишаване на качеството и прозрачността на обучението – напрежението сред автоинструкторите не спада. Ако не бъде намерено компромисно решение, има вероятност да се стигне до протести в сектора, което може да повлияе на хиляди бъдещи шофьори в страната.

Рокада в транспортното министерство: Назначиха нов зам.-министър, освобождават Анна Натова

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments