С новите регулации, свързани с Годишния технически преглед /ГТП/, които влязоха в сила от 22 юли 2024 г., катализаторите и техните функции са под по-строг контрол. В тази статия ще разгледаме какво представляват катализаторите, защо са важни и какви са задълженията и алтернативите за собствениците на автомобили.
Какво представляват катализаторите?
Катализаторът е устройство в автомобилната изпускателна система, което намалява вредните емисии, като въглероден оксид, въглеводороди и азотни оксиди, чрез химични реакции. Тези реакции преобразуват вредните газове в по-малко вредни вещества като въглероден диоксид и вода.
Защо са важни катализаторите?
Катализаторите играят ключова роля в намаляването на замърсяването на въздуха и допринасят за подобряване на качеството на въздуха в градските среди. Те са особено важни в борбата срещу глобалното затопляне и предотвратяването на респираторни заболявания, причинени от замърсяването на въздуха.
Новите регулации и задължения за водачите
С новите изисквания, които ще се прилагат от юли 2024 г., собствениците на автомобили ще трябва да се съобразят с няколко ключови задължения:
- Редовни проверки и поддръжка: Катализаторите трябва да бъдат в изправно състояние и редовно проверявани по време на годишния технически преглед /ГТП/. Неспазването на тези изисквания може да доведе до непреминаване на прегледа и административни санкции.
- Задължителна свързаност на диагностичните уреди: Пунктовете за технически прегледи трябва да разполагат с уреди, които са свързани с информационната система на ИА „Автомобилна администрация“. Това ще гарантира, че измерванията на емисиите са точни и достоверни;
- Съответствие с емисионните стандарти: Автомобилите трябва да отговарят на актуалните емисионни стандарти, което означава, че катализаторите трябва да работят ефективно и да намаляват емисиите на вредни вещества до допустимите нива.
Алтернативи и възможности за собствениците на автомобили
Собствениците на автомобили имат няколко опции, ако техният катализатор не отговаря на новите изисквания или е повреден:
- Подмяна на катализатора: В случай на повреден катализатор, най-добрият вариант е да бъде заменен с нов, отговарящ на съвременните стандарти. Това е най-ефективният начин да се гарантира, че автомобилът отговаря на емисионните изисквания и няма да има проблеми при ГТП.
- Ремонт на катализатора: В някои случаи е възможно катализаторът да бъде ремонтиран. Това може да бъде по-икономично решение, но трябва да се уверите, че ремонтът е извършен от квалифициран специалист и че устройството ще функционира ефективно.
- Използване на добавки за гориво: Някои добавки за гориво могат да помогнат за почистване на катализатора и подобряване на неговата ефективност. Това може да бъде временно решение, но не трябва да се разчита на него като дългосрочна мярка.
- Електрически и хибридни автомобили: Преходът към електрически или хибридни автомобили е алтернатива, която елиминира нуждата от катализатор. Тези превозни средства са по-екологични и отговарят на най-строгите емисионни стандарти.
Катализаторите играят критична роля в намаляването на замърсяването на въздуха и спазването на новите регулации е задължително за всички собственици на автомобили. Разбирането на техните функции, поддръжката им и алтернативите при необходимост ще помогне на водачите да се адаптират към новите изисквания и да допринесат за по-чиста и безопасна среда.
Кой град в България попадна в Топ 12 плажни дестинации в Южна Европа?
а кой ще следи за некачествените горива. или както винаги крайния клиент обира негативите.
Да се забранят пунктовете за изкупуване на катализатори. Сега отново ще зачестят кражбите .
Майка ви да еба ще ви псувам до последно. Майка ви да еба как една кола която производителя дава че покрива евро 4 демек 0.5% вредни емиси на км да мине преглед като е заложено 0.3% аа майка ви да еба имамници
Педерастите от пунктовете за прегледи нарочно коли от евро 3 ги правят на евро 2 ЗАЩОТО БИЛИ СТАРИ….И АЗ ДА ИМ ЕБА МАЙКАТА НА ТИЯ ИЗМАМНИЦИ
Хибридите също имат катализатори и са доста скъпи. Но в БГ трябва първо да се започне от проблема ниското качество на горивата! Лошите горива запушват катализаторите и отчитат по високи изгорели емисии.
Ама тези дето гласуват законите ни не знаят за какво гласуват и тези дето ги пишат, немогат да пишат.
А кюмюрите със свалените ДПФ-и? Там всичко е точно, нали? Саждите не спомагат за развитие на респираторни заболявания и замърсяване на градската среда. Така е, господа. При положение, че бензиновите коли са оборудвани в 90% от случаите с газови уредби и в 99,9% от времето се движат на LPG/CNG, защо се мерят газове при работещ двигател на бензин? Колкото и да се опитват да ми пробутат електричка, просто няма да мине.
Някой запитвал ли се е защо само бензиновите автомобили страдат от риск да не бъдат изрядни в норми и с повече вредни глупости на търкалета ! Българската икономика е изцяло на дизелово гориво камьоните на превозвачите автобусите дизеловите локомотиви всичко е на нафта следователно кой ще отнесе бухалката бензиновите и газовите автомобили ! Това е причината а не някакви си норми по закони които дори няма депутати които да са ги гласували ! На следващото редовно НС и МС да бъде подложена наредбичкара на гласуване и да отпадне както всички лепенки плюнки и недоразумения това е !
А някой задава ли въпросите кой и кога за последно е калибрирал уредите в пунктовете и как ми се гарантира тяхната акуратна работа.
Никой! В България няма такава техника. Също като дрегерите- маса невинни изгоряха и горят. Държавата има сметка.
Дунев ще направи голям кеш!
Защо пишете глупост? Хибридите били по екологично чисти, да бе ама според вас. Аз карам Хибрид и когато отидох на преглед ми дадоха ЕКО 3, защото колата ми била 2007 година. Тези ЕКО стикери ги раздават само според годините, а не според измерените стойности.
Какви са тези ЕКО,във европа има само евро емисия и толкоз кой измисли тая глупост за пари?
Петър Кънев от БСП и печатницата му за автомобилни стикери си платиха на който трябва, за да го измисли
Кражбите на катализатори как ще ги контролирате?
Фюи, много добре знаят какво гласуват! Набарали са търговията с катализатори. Те ни ненавиждат, а това с екоизмислиците е наглост. Време е за народната любов
Грижа за катализатора. Минаваш преглед и го сваляш за следващия път. Иначе ви грози спиране от движение
Докато не излезем масово и им начупим тиквите на ония в парламента ,оправия няма да видим!
Прав е хитър Петър!
Тиа са за бесилото.Да попитам какво става като спреш автомобила на възрастен човек от движение? Ами ако човекът е от малко населено място? Затворихте болниците,спряхте автобусите сега оставете хората без лични коли и какво ни остава? Как ще ходим на работа като и работни места няма в малките градове? С какво да си купя електрокар с хилядата лева ли дето се дават в голяма част от нашата мила родина? Мили тъпунгери от парламента ебете си майката с голи ръце бих ви обесил!!! А що се отнася до гей нормите на гей съюза нямат нищо общо с изправността на МПС (да… Прочети още »
моя го откраднаха преди години. ще карам без техн. преглед вече
Майката да ви еба долна…. Гадове мръсни и продажни… Дано нашите пари за свещи за помен за вас да идат… Смрадове…