Законопроектът за ВиК, за който се спекулира, че ще предизвика ръст в цената на водата, е качен и предложен за обществено обсъждане, но не е приеман, нито внасян в Народното събрание и Министерския съвет. Това заяви категорично министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова пред „bTV“.
Стойността на ресурса се определя от Комисията за енергийно и водно регулиране. Това изчисляване от своя страна се случва според установените разходи, както и инвестициите на ВиК операторите. Министър Аврамова разясни, че текстовете, които подлежат на разглеждане по никакъв начин не предполагат скок в цената на водата. Процесът отнема задълбочено проучване от вещи лица и е по-сериозен, отколкото изглежда.
Аврамова посочи, че онези, които, подкрепят тезата, че цената на водата реално ще претърпи увеличение, са 11 ВиК оператора, които не са се консолидирали към ВиК асоциациите на някоя конкретна област. Може да се каже, че това са общини с повърхностно получаване на вода.
„Законът предвижда справедлива цена, до границата на социалната поносимост, не предвижда повишаване над тази граница, както е и в момента. Законът предвижда и помощи за уязвими потребители“, заяви Петя Аврамова и отхвърли твърденията за национализиране на ВиК дружества.
Регионалният министър отвори темата и за дружеството „Автомагистрали“, като отрече твърдението, че ще работи само с подизпълнители. Дружеството има не един, а седем договора с Агенция „Пътна инфраструктура“. Една част от тях са по Закона за обществените поръчки, а друга част са отново след спечелена обществена процедура. „Автомагистрали“ по чл. 14 е държавно дружество и немалка част от неговия оборот е с възлагане от АПИ.
На нападките от страна на опозицията, относно седем договора на Дружеството към настоящия момент, Аврамова отговори абсолютно спокойно, че цялата нужна информация, касаеща кампанията, е предадена и на разположение на депутатите, проявили интерес към нея.
Министър Аврамова увери, че в сравнение с 2019 г., през 2020 г. са обновени маркировката, както и мантинелите на 1744 км. от Републиканската пътна мрежа. За миналата година реновираните километри са били три пъти по-малко.
Регионалният министър сподели, че има предвидено финансиране в държавния бюджет за автомагистрала „Хемус“ и допълни „Средства има и за АМ „Струма“, там го изпълняваме с евросредства, работи се и на АМ „Европа“.
Аврамова засегна и казуса за програмата по санирането на жилищни сгради. Към момента тя е паузирана във варианта, в който функционираше досега. Очакванията предвиждат да бъде възобновена с евросредства. Като част от плана могат да кандидатстват промишлени, общински и многофамилни сгради, които ще имат преимуществото да се възползват от нови, включени в новата програма иновативни решения за енергийна ефективност.
Предприети са мерки за проблемите, добили сериозни очертания в Източна България и в частност за този с притока на яз. „Камчия“. При нужда от действия в критичен момент, към ВиК-Варна ще се пренасочи вода от яз. „Порой“ и яз. „Ахелой“.