Днес Народното събрание взе решение да задължи министъра на здравеопазването да предложи стратегия със следните мерки:
- Подобряване на достъпа до висше образование и местата държавна поръчка, въпреки че: Бележка на ИПИ – медицинските университети посочват, че не малка част от приетите студенти изобщо не завършват и отпадат; някои университети приемат с оценките от дипломата, т.е. без изпит;
- Финансиране от държавата на таксите, общежитията и стипендиите за “Медицински сестри” и “Акушерки”, въпреки че Бележка на ИПИ: и сега е възможно заплащането на разходи за обучение при сключен договор с работодател, но от това са се възползвали само 2 студента за 2021-2022 г.;
- Организиране на информационни кампании за повишаване на престижа на професиите “Медицинска сестра” и “Акушерка”;
- Организиране на кампании за стимулиране на приема, въпреки че: Бележка на ИПИ – приемът е увеличен, просто приетите отпадат и не завършват; въпреки че напусналите страната след завършване са част от проблема, то този процес сякаш затихва с бавни темпове;
- Допълнително и специално насърчение на придобиване на статут “педиатрична сестра”;
- Изменение на законодателството, за да може НЗОК да финансира директно практики на специалисти по здравни грижи, въпреки че: Бележка на ИПИ – според МЗ в Плана за възстановяване и устойчивост това вече е задвижено и ще зависи от неговото изпълнение;
- Осигуряване на минимална основна заплата от 2000 лв. за медицинска сестра и 2500 лв. за акушерка, въпреки че: Бележка на ИПИ – по последни данни средният осигурителен доход на акушерките и медицинските сестри вече е над 2000 лева на месец, но това включва доходи от извънреден и нощен труд, както и работа на две места;
Част от тези действия биха раздвижили малко блатото, в което се намира казусът с липсата на медицински сестри у нас. Но те съвсем не са достатъчни, като има и други мерки, които по-скоро биха дали ефекти, като:
- Намаление на обучението поне с една година – от 4 на 3 години /ЕС изисква минимум 3 години обучение, за да признае автоматично дипломата на медицинска сестра/;
- Нормативно “освобождаване” на много сестри от работа в институции, в които нуждата от тяхната квалификация е несравнимо по-ниска от тази например в болничната помощ;
- Закриване на общински болници. Обособяване на тяхно място на медицински центрове, които предоставят основни медицински услуги при по-добри условия както за пациентите, така и за работещите там медицински специалисти.
Получените становища в хода на дискусията показват, че има консенсус по някои мерки, което е добро начало. Ако обаче отсъстват работещите мерки, то няма как да се търси консенсус. Ето и становищата:
Българска асоциация на зъботехниците (БАЗ) – подкрепя
Български зъболекарски съюз (БЗС) – подкрепя
НЗОК – подкрепя
Министерство на здравеопазването – подкрепя
Българска асоциация на помощник–фармацевтите – подкрепя
Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България – не подкрепя
Сдружение за развитие на българското здравеопазване – няма ясна позиция
Български съюз на лекарските асистенти и фелдшерите – подкрепя
Българска болнична асоциация – не подрепя
Министерство на финансите – против
Съюз на ректорите – няма ясна позиция
Министерство на образованието и науката – подкрепя
Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи – подкрепя
Сдружение на медицинските университети в Република България – подкрепя
КНСБ – подкрепя
Българска стопанска камара – против
С нов план ще увеличават броя на медицинските сестри и акушерки