НВО след четвърти клас: Стрес за децата или необходимост?

7
5310
Изпит
Снимка: Pixabay

Националното външно оценяване след четвърти клас, което се провежда в много страни по света, представлява тема, която поражда голям интерес и дебати в образователната сфера. Тази практика има както своите предимства, така и недостатъци, които са важни за обществото и образователните институции.

За НВО след четвърти клас

Обективност и справедливост: Националното външно оценяване може да гарантира по-голяма обективност и справедливост в оценката на учениците. Тъй като изпитите се съставят от външни експерти и се оценяват по стриктни критерии, това може да намали евентуалната субективност, свързана с оценяването от самите учители.

Стандартизиране на образованието: Националното външно оценяване помага за установяване на общи стандарти и очаквания за учениците на дадена възраст. Това осигурява консистентност в образователната система и подготвя учениците за бъдещите предизвикателства.

Повишаване на мотивацията: Изпитите на националното външно оценяване могат да стимулират учениците да поставят по-високи цели за себе си и да работят усилено за постигането им. Тъй като резултатите се използват за избор на следващ етап в образователния процес, учениците могат да се чувстват по-мотивирани да постигнат добри резултати.

Аргументи против НВО след четвърти клас:

Стрес и претоварване: Националното външно оценяване може да предизвика сериозен стрес и претоварване у учениците, особено ако се натъкнат на проблеми по време на изпитите. Това може да има отрицателно въздействие върху психическото и емоционалното здраве на децата.

Ограничаване на образователния процес: Фокусирането върху подготовката за националните изпити може да доведе до ограничаване на образователния процес. Учениците и учителите могат да бъдат склонни да се концентрират само върху материала, който се изисква за изпита, вместо да развиват широки познания и умения.

Необективност на оценяването: Въпреки че националното външно оценяване се представя като обективен метод за оценка на учениците, все пак, съществува риск от необективност. Фактори като строгата времева рамка и оценяването на тестове от страна на различни експерти могат да доведат до неравенства в оценките.

Националното външно оценяване след четвърти клас е важен инструмент в образователната система, който има както положителни, така и отрицателни аспекти. Въпреки предизвикателствата, които той представя, е важно да се отбележи, че правилното му прилагане и балансиране може да допринесе за подобряване на качеството на образованието и успеха на учениците.

Абониране
Известие от
guest

7 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Иван222
Иван222
9 месеци по-рано

Никаква обективност няма.
Квесторите са си от самото училище и на учениците масово се подсказва.
След приключването,работите ,които не са запечатани се отварят и се поправят отговорите.
И всичко това да се докаже колко е велико дадено училище в никому ненужното НВО след четвърти клас.
Една тотална глупост,която води единствено до стрес и напрежение!!!

Атанаска
Атанаска
9 месеци по-рано

Абсолютно излишно напрежение и стрес за деца и учители.

Ива Иванова
Ива Иванова
9 месеци по-рано

Абсолютно излишно! Не е обективно, защото квесторите са вътрешни за училището и на места те си вършат работата, както трябва, а на други се подсказва и поправят грешките. Освен това всяка година има поне един тъп въпрос (за „пожарникаря“ или избор на приятел – лисицата или вълка“, което намалява точките на децата, но не показва реално знанията. Критериите за писане на съчиненията също са безумни – може въобще да не пишеш по темата, но имаш ли свързани по смисъл изречения, вече си с 3-4 точки напред, пък ако ще да си писал за слончето при дадена тема за слънцето. А… Прочети още »

Ани
Ани
9 месеци по-рано

Петрова

Шопарова
Шопарова
9 месеци по-рано

Недомислие! Милиони разхищение,хвърляни напразно! БЕЗУМИЕ НА НЯКОЙ ГЛУПАК! Няма никаква реална представа от знанията на тъпите келеши,които ги правим още по- ужасяващи глупаци с отвратителните учебници ,в които няма нищо истинско от историята ни,претоварения,непосилен материал,че и малка,бедна България си позволява такова непосилно разточителство – няколко учебника по един предмет?! Само харчене на милиони,които потъват в джобовете на пладнешки крадци,които ги знаят и въпреки всичко си ги делят заедно!!!! Докога,Боже, ще разсипвате държавата с жестоки безумия?! Няма нито един разумен да спре разпада и ограбването на страната!? Колко още ще трае това?!????

Петра Петрова
Петра Петрова
9 месеци по-рано

Изобщо не е обективно. Едно добро дете от притеснение блокира и не може да покаже и половината от знанията си.Виждали ли сте дете на 10 год. да припадне преди тези НВО, а аз съм виждала. Виждали ли сте дете с инсулт на 10 год., а аз см виждала и то не едно. Тъпанарите се явяват и им дреме на шапката, един преписал, друг играл на тото и животът си тече.

ВРВ
ВРВ
9 месеци по-рано

Как се използва тази оценка за избор на следващ етап? Нито едно външно от който и да е етап няма стопиращ ефект, за да мотивира учениците. По сщоро е стрес за учигелите.