Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ е неудовлетворена от работата с „Информационно обслужване“ АД. То обслужва системите на касата от декември 2019 година, когато е сключен договор помежду им, но задълженията не са изпълнявани навреме и качествено. Това твърди директорът на НЗОК проф. Петко Салчев:
„Те при всяко допълнително действие ни калкулират цени, които не са обясними за касата. Поради това, че в момента, в който искаме нещо да се надгради, по изискванията на договора, те трябва да кажат колко човека, кои са тези хора, какви длъжности изпълняват, колко е часовата им ставка. При нас пристигат толкова човека за такава сума. Освен това Вие видяхте колко писма са изпращани.“
Коментарът е направен на 4 май, по време на едно от заседанията на Надзорния съвет на НЗОК. По време на него Боян Бойчев отправи предложение за прекратяване на договора и даде пример със ситуацията в „Български пощи“, където след 6 часово закъснение ръководството е било сменено „моментално“.
Бойчев припомни ситуацията с неудобството, причинено от спирането на „Информационно обслужване“ на 7 април. Тогава ситуацията бе следната, конкретизира представителят на Надзорния съвет: „изпълнителят е уведомен на 7 април, а до 18 април той не е предоставил изисканата информация. Също така изпълнителят е обявил, че е възстановена работата на 18 април, а в действителност, а само част от работата е била възстановена на 21 април“.
Несъгласен с предложението за прекратяване на отношенията между двете страни обаче се обяви проф. Салчев. Той обясни, че договорът изтича в края на 2022 г. и едва ли ще има фирма, способна за толкова кратко време, да се включи и да се справи с работата.
Директорът на НЗОК е на мнение, че е по-добре да се помисли какво ще се случва от 1 януари 2023 година, когато ще бъде обявен нов конкурс, за какво ще бъде той, какви ще са изискванията, които ще бъдат поставени към бъдещия изпълнител и т.н. Редно е това да бъде формулирано добре, за да не се стига до сегашната ситуацията, при която „не е постигната стабилизация на информационните системи на касата, не е направен преходът към нова информационна система, каквото е едно от изискванията, ние и до момента, както каза г-н Бойчев, нямаме доклад дали ПИС е стабилна и работи. Никакъв доклад, въпреки многократните искания от наша страна. Тъй че каквито и разговори да се провеждат аз очаквам по някакъв начин да се реши този проблем, защото се оказа, че касата е виновна, непрекъснато касата е виновна“.
Проф. Петко Салчев е силно обезпокоен най-вече от факта, „че все още нямаме протоколите за електронните рецепти, все още електронната 7 рецептурна книжка не работи в пълен обем, тъй като ги няма протоколите, все още има неизяснени неща по контролите, все още се дава информация извън това, което касата трябва да дава като информация“.
Настояването на надзорниците е да бъде проведена обща среща между НЗОК, „Информационно обслужване“, здравният министър проф. Асена Сербезова и министъра на електронното управление Божидар Божанов. Идеята е „да можем да дискутираме на съответното равнище тези проблеми“, предложи Васил Пандов. От своя страна Боян Бойчев подчерта сериозността на казуса, тъй като „това е изключително тревожно, защото тук говорим за лични данни. В момента няма още уверение, че ПИС работи“.
Заседанието приключи с постигане с съгласие дискусията да се проведе на 18 май и съответно да се изпратят писма от доц. Пандов до участниците в нея.