„Тази седмица няма да промени кардинално ситуацията. Но в разговори с организации на директори и учителски синдикати – получихме мнения, че е важно в края на учебната година, учениците да имат малко повече време за подготовка.“
Това заяви министърът на образованието Галин Цоков. Той коментира решението да се изтеглят изпитите след VII клас със седмица напред през новата учебна година:
„Защо не и за целенасочена подготовка за целенасочено явяване на тестово изпитване. Както и другите умения – това да се решават правилно и добре тестове също е умение, което трябва да се изгражда у учениците. Тази седмица ще облекчи и стреса, и напрежението, при учителите и директорите с оглед на подготовката и разделянето на изпитите в различни дни за VII и X клас.“
Образователният министър подчерта, че външното оценяване след десети клас няма да е в неучебни дни.
„Изпитът ще е от 08:30 до 10:00 часа, а след това учебният процес ще продължи. Както е при НВО за четвърти клас”, каза Цоков пред „NOVA“.
„Минимум три текущи оценки ще са необходими вече за оформяне на срочна оценка по предмети, които се изучават по 4 часа седмично. Досега бяха нужни четири“, подчерта министърът. По думите му така учителите ще получат по-добра възможност за оценяване. Министърът коментира и подготовката по математика и БЕЛ след седми клас с оглед на факта, че тези оценки са необходими за прием в така наречените „елитни гимназии”.
„Има една специфика в България, че изпитите след VII клас от една страна са външно оценяване, а от друга – са оценки и за прием в гимназия. Това е може би един важен и интересен проблем за нашето образование. Според доклади на външни организации посочват, че ние няма да можем да осигуряваме качествено образование на всяка дете, ако продължаваме по този начин да правим изпити за „елитни гимназии”. Нашата амбиция е още от есента да започнем пробни изпити, които са по-интегрални, в които задачите са по-практически ориентирани и за решението им трябват знания и умения от различни области на науката“, подчерта Цоков.
Според министъра самите учебни програми са строги по отношение на това какво е учебното съдържание по конкретен предмет в конкретен клас.