Обслужват ли се частни интереси с изменение на ПУП заради строеж в Морската градина в Бургас?

1
2225
Теренът в Морската градина
Теренът в Морската градина. Снимка: Искра.бг

Камарата на архитектите /КА/ и Областната управа на област Бургас се обявиха категорично против изменение на Подробния устройствен план /ПУП/ на града, поискано от конкретна фирма заради намерение за строеж в Морската градина. От регионалната колегия на КА излязоха с официална позиция по въпроса, която е адресирана до отговорните институции, включително и до медиите и с която можете да се запознаете ТУК.

В нея се посочва, че е било входирано в Общината заявление от „Булгариен Директ Райзен“ ЕООД за одобряване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ на УПИ VII-142 в кв.1 по плана на „Приморски парк“, град Бургас, ПИ с идентификатор 07079.618.1050 по КК. Регионална колегия в Бургас изразява несъгласие с предложените параметри в градоустройственото изменение по отношение целесъобразност, адекватност и влияние на обемно-пространственото оформяне върху обществено значимите зони, каквито са „Приморски парк“ и Зоната за обществен достъп на пристанището.

Става въпрос за имота, в който преди време беше разположен емблематичният за морския град ресторант „Фрегата“, който беше подпален и изгоря напълно през 2011 година.

От Камарата на архитектите са предоставили и справка за самия парцел, от която става ясно, че отново през 2011 година е бил одобрен Общ устройствен план, по силата на който имотът е извън строителните граници на града. Освен това той е бил включен в контактната зона на Историческото ядро на Морската градина. През 2012 година е бил съставен акт за публична държавна собственост на терена. Преди това той е бил изключителна държавна собственост.

Същата година с решение на Министерския съвет имотът става частна държавна собственост, а през 2013 година РИОСВ излиза със становище, че върху него няма пясъчни дюни. Година по-късно ОУП е изменен и теренът вече е включен в строителните граници на Бургас. През май 2015 година Областната администрация продава на „Булгариен райзен“ ЕООД 885 квадратни метра земя, върху които е бил разположен бившият ресторант „Фрегата“. На 20 декември миналата година в Община Бургас е бил входиран и проектът за изменение на ПУП-ПРЗ.

В момента имотът попада в Зона „А“ и според нормативната уредба той е с плътност от 20%, кинт – 0,5 и височина до 7,5 метра. Пред Искра.бг председателят на Регионалната колегия на Камарата на архитектите арх. Събин Попов обясни, че това означава, че може да бъде изградена сграда с най-много два етажа.

В същото време фирмата иска драстично увеличаване на параметрите, а именно плътността да стане 100%, тоест 5 пъти по-висока, кинтът да бъде 5, тоест 10 пъти повече и височината да стане 10+4,5 метра до било. По думите на арх. Попов това би означавало, че ще може да се построи сграда на 5, а може би дори и 6 етажа, като последният ще бъде за озеленяване, защото при плътност от 100% то няма къде да бъде разположено.

Освен това от Камарата на архитектите разкриха още нещо много важно по този случай. Намеренията са собственика да прехвърли на Община Бургас 30% от имота, върху които да бъде изградена пешеходна алея около него, която ще бъде с ширина 2,25 метра. Всичко това се прави при условие, че при действащите в момента устройствени показатели при евентуален бъдещ строеж следва отстоянията на сградите на основното застрояване до страничната граница на урегулирания поземлен имот да са най-малко 3 метра. Освен това от КА посочват, че съгласно член 31 от Закона за устройството на територията /ЗУТ/ разстоянието между застрояването в поземлен имот и границата на морски план е по-голямо или равно на височината на застрояването.

„При спазване на цитирания норматив е невъзможно и недопустимо осъществяване на застрояване с плътност 100%“, категорични са от Регионалната колегия.

„Имотът попада в контактната зона на Морската градина и в Общия устройствен план на град Бургас има специфични правила за съответните зони и територии и които казват, че за Морската градина и контактната зона се допуска, само ако не нарушават традиционния мащаб на зоната. Това забранява да се правят и нови алеи, което е в крещящо противоречие с това, което се прави с този ПУП. Да не говорим, че трябва да се съгласува всичко това и с паметниците на културата, с Министерството на културата“, коментира арх. Попов.

Той подчерта, че правилата, разписани в Общия устройствен план, са със силата на закон. Освен това според него даряването на част от земята за изграждането на алеята се прави с ясна цел.

Как би изглеждала алеята?
Как би изглеждала алеята?. Снимка: Искра.бг

Искането на фирмата за промяна на ПУП-а вече е бил одобрено от специалния експертен съвет в Община Бургас. Предстои да бъде входирано и в Общинския съвет, където ще бъде подложено на дебатиране и гласуване. Арх. Попов счита, че въпросният съвет не е легитимен, защото от Камарата на архитектите са променили своя представител в него още през септември 2021 година, но и до момента той не получава покани за срещите. Всеки месец им било обещавано, че това ще бъде променено, но все още не е.

На въпрос на Искра.бг как ще се отрази на изгледа към морето изграждането на една 5-6-етажна сграда арх. Попов отговори:

„Просто няма да има такъв изглед към морето!“

„Това е било подготвено от много време, защото имаше една растителност от дървета, която 2014-2016 година, която я изсякоха. РИОСВ каза, че няма дюни, макар че аз не съм много съгласен, защото имаше и ниска растителност, която беше систематично унищожавана“, обясни още той.

А на въпрос на Искра.бг дали всичко, което е правено през годините, е било в полза на определени частни интереси, арх. Попов каза:

„Много ясно. Винаги е в полза на определени частни интереси!“

И подчерта, че измененията са били приемани единодушно от Общинския съвет до момента. Затова и попита къде е опозицията и защо не е реагирала на тях.

Сградата ще скрива част от изгледа
Сградата ще скрива част от изгледа. Снимка: Искра.бг

Освен Камарата на архитектите с официална позиция по случая излезе и Областната управа на Област Бургас. Тя е адресирана до кмета Димитър Николов. В нея се посочва, че Областната управа излиза със становище на основание член 128, алинея 5 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и предвид качеството на държавата на заинтересована страна по член 131 от ЗУТ като собственик на ПИ с идентификатор 07079.618.141 по КК на град Бургас.

Първото възражение на Областната управа е свързано с алеята. В становището се посочва следното:

„С изменението на ПУП-ПРЗ се предвижда прокарване на нова пешеходна алея около новообразувания УПИ с минимална ширина 2,25 м, която според писмото Ви осигурява достъп до морски плаж „Бургас – централен“, разположен в ПИ с идентификатор 07079.79.618.141 по КК на гр. Бургас. Обръщам Ви внимание, че към настоящия момент пешеходният достъп до морския плаж е осигурен от съществуващи в близост алеи и подходи. Територията на ПИ с идентификатор 07079.618.1050 по КК на гр. Бургас не се използва и не е необходима за пешеходно преминаване до плажа, поради което и не се налага обособяването на алея в неговите граници. Прави впечатление, че проектната алея не осигурява директна връзка между улицата и плажа, а обгражда новообразувания УПИ VІІ от север, изток и юг и формира нови регулационни граници, така че имотът да не граничи с плажната ивица. Описаното проектно решение очевидно не може да се обоснове с нуждата от осигуряване на достъп до плажа, а преследва друга цел – да се изолира УПИ VІІ от морския плаж, с който имотът граничи понастоящем, и така да се заобиколи изискването на чл. 31, ал. 6 от Закона за устройство на територията за минимално отстояние на застройката от плажната ивица.“

Освен това от Областната управа подчертават, че съгласно посочената норма от закона разстоянието между застрояването в поземлен имот и границата на морски плаж трябва да бъде по-голямо или равно на височината на сградата. Така с поисканите нови параметри това би означавало 10 метра.

„С проектираната алея това разстояние се намалява до 2,25 м., тъй като алеята елиминира контакта на имота с плажната ивица. Предвид конкретната ситуация, такова изменение, макар и само по себе си да е допустимо, би било незаконосъобразно поради несъответствието му с целта на закона и опита да се преодолее нормативноустановено ограничение“, категорични са от Областната управа.

Те цитират и опорния план на културно-историческото наследство, съгласно който обектът попада в зона „Единична недвижима културна ценност паметник на паркова и градинско изкуство – контактна зона“. А в нея според правилата не се допуска прокарването на нови алеи. И не на последно място законът изисква в този случай устройствените планове да се съгласуват с Министерство на културата. От Областна управа искат с проекта за изменение на ПУП-ПРЗ да бъде запознат и министърът на туризма.

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
бай Иван
бай Иван
2 години по-рано

Обслужват се. Обслужват се интересите на управителите на Булгариен директ райзен – Караненови