Според проучване на консултантската компания „Bain“, публикувано вчера, продажбите на луксозни стоки за лична употреба в световен мащаб ще се свият през 2025 г. за първи път от Голямата рецесия насам, предаде „Associated Press“. Перспективата може да се влоши, ако секторът бъде засегнат от митата, които преизбраният американски лидер Доналд Тръмп заяви, че ще въведе.
„Това може да се окаже кошмар, ако бъде приложено,“, заяви пред „Associated Press“ Клаудия Д’Арпицио, съавтор на проучването за италианската асоциация на производителите на луксозни стоки „Altagamma“.
„Европейските марки може да се окажат супер скъпи в една и без това скъпа среда,“, предупреди тя.
Неотдавна Тръмп обеща да въведе мита до 20% върху вноса на чуждестранни стоки, особено такива от Китай, като изтъкна, че това ще създаде повече работни места в заводите, ще свие федералния дефицит на страната и ще намали цените на храните.
Макар че в анализа не се разглежда подробно евентуалното въздействие на митата, Клаудия Д’Арпицио заяви, че въздействието върху европейските производители на луксозни стоки ще зависи от начина, по който ще бъдат въведени митата върху съответната категория, ако изобщо бъдат въведени. Тя отбеляза още, че недостигът на американски заместители на луксозните стоки може да доведе до освобождаване от тези мита. По нейни думи всяко отрицателно въздействие би могло да се компенсира и чрез преместване на производството в САЩ или чрез по-високи цени за американски туристи в Европа.
Понастоящем САЩ са вторият по големина пазар на луксозни стоки след европейския, чиято стойност възлиза на около 100 млрд. евро (106 млрд. долара), или почти една трета от всички световни продажби на дрехи, кожени изделия и обувки от висок клас. Прогнозите са, че продажбите на луксозни стоки ще намалеят с 2%, генерирайки стойност от 363 млрд. евро (385 млрд. долара) през следващата година, което е осезаема разлика спрямо очакваните 369 млрд. евро през 2024 г. Това явление ще се дължи на рязкото повишаване на цените, наложено от марките, и глобалните сътресения, твърдят от „Bain“.
Секторът бързо се възстанови от пандемията от COVID-19, като до 2022 г. надхвърли темпа на продажбите за 2019 г., до голяма степен благодарение на забавените разходи, които бяха отложени поради блокирането на пазара. Дори спадът, който се очаква през следващата година, ще остави пазара с 28% по-добър темп на продажби от този през 2019 г. и два и половина пъти по-голям от най-ниските нива на Голямата рецесия през 2008 г. Социалните и политическите сътресения в световен мащаб, включително войните и националните избори в редица държави, обаче са подкопали доверието на потребителите, обясни Клаудия Д’Арпицио. Освен това стратегията на марките да увеличават цените, като същевременно се фокусират върху „по-фин лукс“, в който често липсва иновативност, оказа силно отрицателно въздействие върху желанието за покупка, дори сред заможните потребители. Според проучването така наречената криза на креативността отблъсква и купувачите от поколението Z, много от които вече са на 20 години. Резултатът е, че пазарът на луксозни стоки се е свил с 50 млн. клиенти до приблизително 250-360 млн. души.
Слави Трифонов: Най-логичното е НС да избере временно за председател най-възрастния депутат