Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ в България обяви своето одобрение на предложението за поемане на задължения от страна на Държавното предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ /ДП НКЖИ/. Този важен ход следва след редица проучвания и разглеждания на конкурентната среда в железопътния сектор на страната.
Одобрението на Комисията е във връзка с предявени твърдения за извършено нарушение по чл. 21, т.3 от Закона за защита на конкуренцията /ЗЗК/ и чл. 102, б. в) от Договора за функциониране на Европейския съюз /ДФЕС/, които бяха постановени с Определение № 67/19.01.2023 г. на Комисията.
Производството пред КЗК бе образувано по искане на „Българска железопътна компания“ ЕАД /БДЖ ТП/, което е дружество участник на пазара на железопътни товарни превози. Комисията извърши изчерпателен анализ на събраната информация и проведе икономически и правен анализ, които доведоха до формирането на конкурентни опасения по отношение на някои практики на ДП НКЖИ.
Опасенията включваха потенциалната възможност за предоставяне на предимство на БДЖ ТП спрямо другите железопътни превозвачи, които участват на пазара на железопътни товарни превози. С цел преодоляване на тези опасения НКЖИ представи предложение за поемане на задължения.
Според предложението, НКЖИ се ангажира да установи и поддържа равни условия за услугите, свързани с достъп и използване на железопътната инфраструктура на територията на страната, както и услугите, свързани с достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи. Това включва въвеждането на два единни стандартни договора за предоставянето на тези услуги. Тези условия следва да бъдат приложими на всички превозвачи и да осигурят прозрачен механизъм за отсрочване и разсрочване на задълженията им.
Този ход на Комисията се счита за важен за подобряване на конкурентната среда на пазара на железопътни товарни превози в България. Одобрението е в интерес на потребителите и на стопанската среда като цяло.
КЗК също потвърди, че сътрудничи с Европейската Комисия по време на този процес, за да се гарантира съответствие с европейските правила и норми.
Този напредък е важен за укрепване на конкуренцията и за насърчаване на прозрачността в железопътния сектор на България, като се осигурява равнопоставеност между участниците на пазара и подкрепя икономическата стабилност на страната.