Няма да има отлагане на старта на тол системата у нас. Тя влиза в действие от 05:00 часа утре. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/.
Тол системата първоначално ще засегне само пътните превозни средства над 3,5 тона и ще обхване 3115 километра пътища. От тях 803 км са автомагистрали и 2 312 км – първокласни пътища.
Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили. На територията на област Смолян например няма пътища, за които да се дължи тол такса. До 1 март превозните средства над 3,5 тона плащаха електронна винетка за цялата републиканска пътна мрежа.
От полунощ до 05,00 ч на 1 март ще се извършва пренастройване на системите, но това няма да възпрепятства пътуването на тежкотоварните превозни средства и те ще могат да се движат безпроблемно по участъците с тол, увериха от АПИ.
Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3,5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър. За превозните средства над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.
Как ще се таксуват автомобилите над 3,5 тона?
За потребителите на пътната мрежа са осигурени три възможности за таксуване – с маршрутна карта, с бордово устройство или с GPS тракер. Първоначално се очаква камионите и автобусите да използват маршрутна карта и поетапно, до 27 март, да се оборудват с бордово устройство или с тракер. А тези, които вече са се снабдили, могат да ги използват още от 1 март.
Маршрутната карта може да се купи по канали, по които се продават и електронни винетки: от сайта на Националното тол управление www.bgtoll.bg, от мобилното приложение BGTOLL, на гише на граничните пунктове, в областните пътни управления, от 500 терминала за самообслужване в цялата страна, както и в търговската мрежа на партньорите на АПИ.
При използването на маршрутна карта шофьорът или собственикът на товарния автомобил или автобус предварително въвежда в системата желания маршрут за движение, като отбелязва начална и крайна точка и до четири междинни точки, по желание. Той декларира категория, емисионен клас и брой оси на превозното средство и избира да генерира най-кратък или най-бърз маршрут. В резултат на тези данни се изчислява цената за преминаване. Валидността на маршрутната карта е 24 часа от избрания момент за активиране.
Заявеният маршрут трябва да се следва стриктно. В случай на инцидент или друго препятствие по пътя, поради което е обявен обходен маршрут, водачът няма да бъде санкциониран, ако премине през него. За всяко друго отклонение от предварително избрания път, трябва да се купи допълнителна маршрутна карта.
Ако шофьорът или собственикът на превозното средство се регистрира в системата с електронния си адрес, той може да купи една или няколко маршрутни карти до седем дни предварително. При последващо заявяване на услугата, системата автоматично, за негово улеснение, ще предлага отново вече въведените данни. За нерегистрирани потребители маршрутна карта може да се купи до два дни предварително, т.е. тя трябва да бъде активирана не по-късно от 23:59 ч. на деня, следващ покупката.
За улеснение на транзитно преминаващите през територията на България шофьори са осигурени 34 допълнителни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминала за самообслужване на граничните контролно-пропускателни пунктове. Това дава възможност за едновременно обслужване на 92 тежкотоварни автомобила.
Как ще се справят чуждите шофьори с тол системата?
На основните пунктове са пренасочени служители на Националното тол управление, които владеят езика на съседната държава. Те ще информират шофьорите за новия начин на таксуване, ще им помагат в купуването на маршрутни карти и ще представят информация за текущите ограничения на пътя, за да могат шофьорите да изберат най-подходящия маршрут. За улеснение на видно място са поставени пътни карти, които показват постоянните ограничения за движение на превозни средства над 3,5 т и над 12 т. Когато трафикът е интензивен, има готовност да се включи и мобилен пункт за продажба с две работни места, който да се пренасочва при необходимост.
В първите дни от старта на системата, контролът за платени тол такси ще се осъществява на терен чрез 105-те мобилни екипа на Националното тол управление. Инспекторите ще помагат на шофьорите като ги насочват към най-близкото място, от което да се снабдят с маршрутна карта – на пътя това са големите бензиностанции.
Искра.бг припомня, че стартирането на тол системата предизвика сериозно недоволство сред превозвачите. Те заплашиха, че от 1 март няма да обслужват пътници. Дали ще изпълнят заканата си, предстои да разберем.