Данъкът на старите автомобили в Бургас ще бъде увеличен от 1 януари 2020 година. Това реши Общинският съвет на днешното си заседание. Предложението беше внесено от кмета Димитър Николов и беше прието с 30 гласа „за“, 10 – „против“ и 6 -„въздържал се“.
Като мотив за вдигането на данъка беше посочено замърсяването на въздуха. Автомобилите са едни от основните виновници за него, като те допринасят с 35% за нивата на фини прахови частици.
Налозите ще скочат за автомобилите до 3.5 тона, които са с категория от ЕВРО 1 до ЕВРО 4. За тези с ЕВРО 5 и ЕВРО 6 няма да има промяна.
С измененията налозите ще се вдигнат средно с между 5 лева и 25 лева.
Така например за автомобил Опел Астра, който е произведен през 2004 година с мощност 92 kw без екологична категория за 2019 година данъкът е бил 166,98 лева, а за 2020 година ще бъде 182,16 лева. За автомобил Фолксваген с година на производство 1999 и мощност 125 kw с ЕВРО 3 сега налогът е 253 лева, а след 1 януари ще бъде 278,30 лева. За автомобил Нисан, произведен през 2007 година, с мощност от 66 kw и ЕВРО 4 данъкът е бил 37,06 лева, а вече ще бъде 41,69 лева.
Очаква се приходите в бюджета на общината от вдигането на налога да са над 500 000 лева.
Предложението за вдигане на данъка на старите автомобили предизвика бурни дебати в Общинския съвет.
Позицията на ГЕРБ беше представена от Красимира Маркович, която обяви, че предложението цели да подобри чистотата на въздуха в Бургас.
„Пряка ангажираност на нашата община е да следи за качеството на фините прахови частици и на градския живот. Има автомобили, които всяка сутрин и вечер буквално обгазяват околната среда.“, подчерта тя.
От своя страна Манол Тодоров от ДБГ заяви, че няма как да подкрепи подобна докладна записка, която ще удари по най-социално слабите в Бургас.
„Ясно е за всички, че стари коли и тези, които са с по-нисък евростандарт на двигателите, карат хора, които нямат възможност да си купят по-добри и по-хубави, които защитават околната среда. Така че това със сигурност удря най-бедните бургазлии. Това трябва да е ясно на всички.“, обясни той пред Искра.бг.
От ГЕРБ обаче не са на същото мнение.
„Не съм съгласна, че са засегнати най-ниските прослойки. Има семейства, които имат по 2-3 автомобила, могат да си купят един, но да е по-нов.“, каза Маркович.
„Няма как с увеличение от 5 до 25 лева собственикът на автомобила, който замърсява околната среда, да вземе решение да спре да го кара.“, категоричен беше пред Искра.бг Диян Георгиев от „Възраждане“.
По време на заседанието на Общинския съвет се чуха редица критики, че в предложението никъде не е разписано за какво ще бъдат похарчени допълнителните над 500 000 лева, които ще постъпят в бюджета на общината.
Кметът Димитър Николов обясни, че с част от тях – 75 000 лева щели да се закупят 500 дръвчета, които да бъдат посадени, като цената на всяко едно била 150 лева. С друга част от средствата пък улиците щели да се мият по-често, което също е мярка за подобряване на качеството на въздуха.
Пред Искра.бг обаче съветникът Владимир Павлов от „Възраждане“ изрази сериозно съмнение относно цената на дръвчетата, които ще бъдат посадени.
„Аз се занимавам аматьорски със засаждане на дръвчета и такива от 150 лева няма. Те са от порядъка на 10-15 лева. Което означава, че за 500 дръвчета ще се дадат 5000 – 7500 лева, а не 75 000 лева. Ние днес гласувахме да има предприятие „Зелени асистенти“, чиято дейност ще е точно да произвежда фиданки на най-ниска себестойност и да ги засажда целогодишно. Там ще работят около 20 души. Тоест има хора, които ще работят към общината и с това ще се занимават постоянно, така че не мога да приема, че тези над 500 000 лева ще отидат точно за екология.“, каза той.