Омбудсманът Диана Ковачева е изпратила препоръка до социалния министър Иванка Шалапатова. Чрез нея настоява да отпадне бюрократичната тежест, задължаваща родителите на децата от II, III и IV клас да предоставят удостоверение за записването им в съответното училище през учебната 2023-2024 година, срещу което да получат еднократната държавна помощ от 300 лева.
Причината за препоръката са десетки жалби до омбудсмана, в които родители подчертават, че искат да се възползват от тази социална подкрепа, но според тях е проблем, че Агенцията за социално подпомагане изисква от тях удостоверение, че детето им е записано като ученик за II, III или IV клас, издадено от съответното училище, при положение, че обучението в тези класове е задължително и децата не подлежат на отделно записване, каквото е за учениците в I и VIII клас.
„Считам, че задължението за родителите да се снабдят от училището с такова удостоверение, за да го приложат към заявлението-декларация до дирекция „Социално подпомагане“, трябва да бъде преразгледано и премахнато. При положение, че този вид помощ се отпуска за всички деца и данните, кое дете къде е записано са налични в информационна система на Министерството на образованието и науката, смятам че Агенцията за социално подпомагане следва да извърши тази проверка служебно, съгласно изискванията на Закона за електронното управление и не би следвало да я иска от гражданите, още повече, че децата от втори, трети и четвърти клас не се записват за първи път в съответните учебни заведения“, категорична е Ковачева.
Държавната администрация трябва точно да прилага чл. 2, ал. 1 от Закона за електронното управление, т.е. административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, които предоставят обществени услуги да не изискват от гражданите и организациите представянето или доказването на вече набрани или създадени данни, а да ги съберат служебно от първичния администратор, добавя тя. По думите й възможността за обмен на данни е създадена именно, за да облекчи административната тежест за гражданите.
„Вярвам във Вашата социална ангажираност и желание за намаляване на бюрокрацията и административната тежест за гражданите. Очаквам в разумен срок да ме информирате за предприетите от Вас действия по поставения проблем“, заключва омбудсманът.