Омбудсманът Диана Ковачева изпрати индивидуална препоръка до осемте ВиК оператора у нас, които от 1 януари вдигнаха цената на водата, с настояването да не прилагат новите, по-високи цени на ВиК услугата, утвърдени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) с Решение № Ц-46/30.12.2020 г. Документът беше изпратен до управителите на „ВиК – Варна“ ООД, „ВиК“ ООД гр. Кърджали, „ВиК“ ООД гр. Перник, „ВиК“ ЕООД гр. Плевен, „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив, „Водоснабдяване – Дунав“ ЕООД гр. Разград, „Софийска вода“ АД и „ВиК“ ЕООД гр. Хасково.
Омбудсманът е категорична, че в настоящата епидемична обстановка, когато доходите на хората непрестанно намаляват, не бива да се допуска цената на ВиК услугите да се превърне във фактор, който ще задълбочи бедността и социалното изключване. Тя обръща внимание и на факта, че въпреки повишението на цената на услугата качеството й на много маста в страната не се подобрява. Омбудсманът акцентира и върху големите загуби на вода по водопреносните мрежи, както и върху незадоволителното изпълнение на показателите за качество.
Припомняме, че при участието си в онлайн заседанието на регулатора, когато на 3 декември 2020 г. бе обсъден проектът на решение за изменение на одобрените цени на ВиК услугите за тази година, омбудсманът настоя за икономически обосновани цени, които да отговарят на качеството за тяхното предоставяне и се противопостави на повишението на водата в същите тези осем области. За съжаление КЕВР не се съобрази с аргументираното становище на обществения защитник и новите по-високи цени станаха факт с решение в края на 2020 г.
„С Решение № Ц-46/30.12.2020 г. КЕВР утвърди нова, най-висока за страната цена на ВиК услугите за битови потребители, предоставяни от „Водоснабдяване-Дунав“ ЕООД гр. Разград – от 3,420 лв. (с ДДС) на 3, 632 лв. (с ДДС)“, пише омбудсманът до управителя на „Водоснабдяване – Дунав“ ЕООД инж. Стоян Иванов. Диана Ковачева допълва, че освен това дружество е с оценка от КЕВР „пълно неизпълнение“ на 23 показателя за качество. Сред тях са „качество на питейната вода в големи зони на водоснабдяване“, „непрекъснатост на водоснабдяването“, „аварии по водопроводната мрежа“, „налягане във водоснабдителната система“, „аварии на канализационната мрежа“ и др.
Столицата е на второ място по завишаване цените на ВиК услугите, предоставяни от „Софийска вода“ АД за 2021 г. – от 2,766 лв. (с ДДС) те скачат на 2,935 лв. (с ДДС). Това се случва при положение, че социалната поносимост на цените на водата за 2019 г. за област София-град е намалена от 8,357 лв. на 6,786 лв., отчетените загуби на вода за битови нужди са 45,17%, а оценката на КЕВР е „пълно неизпълнение“ по 10 показателя за качество. Сред тях – „непрекъснатост на водоснабдяването“, „аварии по водопроводната мрежа“, „ефективност на разходите за услугата доставяне на вода на потребителите“, „ефективност на разходите за услугата отвеждане на отпадъчни води“ и др.
В писмото си до управителя на „ВиК“ ЕООД гр. Хасково инж. Тодор Марков общественият защитник обръща внимание на друг факт – данните на Регионална здравна инспекция Хасково (16-30.11.2020 г.), според които при лабораторните изследвания на редица от взетите проби вода от различни населени места в областта са констатирани несъответствия в качеството на питейната вода по микробиологични и химични показатели.
„Явно за клиентите на ВиК оператора полза от увеличението на цената на водата няма“, отсича доц. Ковачева и настоява да не прилага новата, по-висока цена на ВиК услугите – 3,524 лв. (с ДДС) за област Хасково.
До управителя на „ВиК“ ООД гр. Перник инж. Борислав Иванов, омбудсманът подчертава, че дружеството е допуснало 76,69% загуби на вода по мрежата, а освен това оценката на регулатора е „пълно неизпълнение“ на показателя „общи загуби на вода“.
„Ако ВиК операторът започне да прилага Решение № Ц-46/30.12.2020 г., потребителите ще трябва да заплащат с 4,34% по-висока цена за 1 куб. м вода“, негодува омбудсманът.
И в писмата до управителите на останалите четири ВиК дружествата – Варна, Кърджали, Пловдив и Плевен, където цената на ВиК услугата се повишава от 1 януари т.г., доц. Ковачева е категорична че цената на водата трябва да бъде обвързана с качеството на предоставяната услуга и недопускането на високи загуби по водопреносната мрежа.
Индивидуалните препоръки на омбудсмана до конкретните ВиК дружества ТУК.