Омбудсманът призова колекторите да не подвеждат гражданите, заобикаляйки 10-годишната давност

0
139
Диана Ковачева
Диана Ковачева. Снимка: Пресцентър на омбудсмана

Омбудсманът Диана Ковачева призова отново колекторите да не допускат подвеждащи за гражданите практики. За целта тя е изпратила препоръка до председателя на Асоциацията на колекторските агенции в България Райна Миткова – Тодорова. 

Става въпрос за колектори, които притискат гражданите да подписват споразумения за признаване на задължението си. Така на практика фирмите за събиране на вземания заобикалят приетите наскоро промени в Закона за задълженията и договорите, с които се регламентира 10-годишната давност на физическите лица.

Поводът за написване на препоръката на омбудсмана са жалби и сигнали до институцията на граждани, пострадали от подобна практика, включително сигнал и от Асоциацията за защита на потребителите.

В препоръката си доц. Ковачева подчертава, че е сезирана за случаи, в които от вземането на хората се прехвърля чрез цесия само главницата, така колекторските фирми търсят от длъжника освен главницата и лихви, и разноски.

„В жалби и телефонни обаждания на граждани до експертите на институцията, зачестиха оплакванията от увеличаване на натиска върху тях от фирмите за събиране на вземания. Гражданите са „подканвани“ да извършват плащания по дълговете си, както и да подписват различни документи, които включват оформяне на погасителен план и съответно разсрочване на задължението като им се обещава договарянето на евентуална отстъпка“, пише омбудсманът.

Тя подчертава, че съгласно новоприетата разпоредба на чл. 112 от Закона за задълженията и договорите, изтичането на давностния срок не погасява дълга, ако той е разсрочен или отсрочен.

„В тази връзка подписването на споразумения за разсрочване ще доведе до нова давност, за което гражданите не са информирани от колекторските фирми, а това се отразява на възможностите им за защита, които новите разпоредби им предоставят. Този подход може да доведе до злоупотреби с недостатъчното познаване на законите от страна на гражданите-длъжници“, категорична е Диана Ковачева.

Тя настоява за предприемането на мерки за повишаване на информираността на хората по отношение на действието на новоприетите разпоредби, включително чрез публикуване на нужната информация на интернет страницата на Асоциацията, съобщиха още от институцията.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments