Омбудсманът с остро становище до КЕВР срещу увеличението на цените на водата през 2022 – 2026 г.

0
48
Диана Ковачева
Диана Ковачева. Снимка: Пресцентър на омбудсмана

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати остро становище до председателя на Комисия за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ доц. д-р Иван Иванов, в което го призова да не одобрява по-високите цени на водата у нас за новия регулаторен период между 2022 и 2026 година. Според нея повишението не отговаря на качеството на предоставяната услуга и затова е необосновано.

„През юли 2021 г. ВиК операторите, с изключение на „Софийска вода“ АД и „ВиК“ АД гр. Добрич, на основание чл. 18 от Наредбата за регулиране на цените на ВиК услугите, оповестиха предложенията си за утвърждаване и одобряване на цени на ВиК услугите за предстоящия регулаторен период 2022 г. – 2026 г., обявени и на интернет страницата на Комисия за енергийно и водно регулиране на 26.07.2021 г. Като омбудсман, призван да съблюдава за спазване на правата и интересите на гражданите, съм силно обезпокоена от предвиденото във всички обявления значително увеличение на цените на водата“, пише доц. Ковачева.

В становището си тя акцентира, че процентното увеличение на комплексната цена на ВиК услугата за 2022 г. спрямо сега действащата варира от 80% (за „ВиК-Сливен“ ООД) до 4% (за „ВиК“ ЕООД гр. Хасково), а за 2026 г. – от 127% (за област Сливен) до 11% (за област Ловеч).

„Искам да подчертая, че в институцията на омбудсмана продължават да постъпват десетки жалби от цялата страна за вода, която не отговаря на законовите изискванията за качество (със завишена алфа активност, съдържание на манган, мътна, с плаващи частици и т.н.), която се заплаща обаче като за питейна и ежегодно цената й необосновано нараства. Предвижда се през 2022 г. и през 2026 г. най-високата цена на ВиК услугата да е в област Шумен – съответно 4, 613 лв. (с ДДС) и 6, 473 лв. (с ДДС), или увеличение спрямо настоящата цена с 35% и с 89%“, посочва омбудсманът.

Ковачева обръща внимание на факта, че през годините проблемите не се решават, а гражданите с основание протестират, за да им се обърне внимание, като тяхното основно искане е да получават качествена ВиК услуга на разумна цена.

„Многократно съм заявявала, че реални ползи от увеличението на цената на водата не се наблюдават, тъй като качеството на предоставяне на услугите не се подобрява. При извършени проверки по жалби, ВиК оператори продължават да изтъкват пред омбудсмана, че нямат финансови средства, за да гарантират качествена и непрекъсната водоснабдителна услуга“, допълва още общественият защитник.

Според доц. Ковачева са красноречиви и данните от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2019 г., приет с решение на КЕВР по т. 3 от Протокол № 257 от 02.12.2020 г., съгласно които за много от ВиК операторите, оценката за показател „общи загуби на вода“ е „пълно неизпълнение“.

Становището на омбудсмана е, че изменението на цените на ВиК услугите трябва да се прави след широки обществени консултации с потребителите, каквито реално липсват през изтичащия регулаторен период, което е в нарушение на Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите – чл. 26, ал. 1, т. 1, б. „б“.

„На прага на новия регулаторен период 2022 г. – 2026 г. отново не става ясно дали са проведени такива консултации, дали гражданите са информирани какво налага изменението на цените и по какъв начин това ще подобри качеството на услугата в съответното населено място“, пише омбудсманът.

В заключение доц. Ковачева иска в условията на публичност и прозрачност КЕВР да защити интересите на потребители и цените на ВиК услугите да не се превърнат във фактор, задълбочаващ бедността и социалното изключване.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments