Омбудсманът Диана Ковачева е изпратила препоръка до служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев да бъде проверена организацията на работа на комисиите и условията в чакалните на ТЕЛК на територията на страната, както и за грубо и неетично отношение към хора с увреждания. Причината за действията й – зачестили сигнали от пациенти за липсата на елементарни условия, като столове и скамейки пред кабинетите на ТЕЛК комисиите.
„При положение, че става дума за хора с увреждания, липсата на подобна елементарна грижа и нормално човешко отношение, при това в болнични заведения, са абсолютно неприемливи и недопустими“, пише в позицията си тя.
Това е второ писмо на проф. Ковачева с подобна препоръка, след като преди време институцията бе сезирана, а от Министерството на здравеопазването /МЗ/ предприеха действия по конкретните сигнали на омбудсмана. Повод за настоящето искане е сигнал от Благоевград, в който се описва особено фрапиращ случай, поради което омбудсманът се обръща за проверка и до директора на РЗИ-Благоевград д-р Петър Иванов, както и до изпълнителния директор на „МБАЛ-Благоевград“ АД д-р Огнян Митев.
Сигналът е от гражданка, чийто син е бил принуден да чака прав и с часове, за да може да подаде документите си пред ТЕЛК. А след това се оказва, че не е било нужно личното му присъствие. Датата за явяване на 21-годишното момче пред Комисията е определена за 09:30 часа на 28 април, но, за да бъдат навреме, майката и синът й застават пред кабинета в 09:00 часа, пред който вече има опашка от 20 чакащи, някои от които с дублирани часове. На място става ясно и че експертизите на пациентите с ортопедични, неврологични и психични заболявания ще бъдат проведени по различно време.
В сигнала си до омбудсмана жената се възмущава, че в чакалнята има само 6-7 стола, което е наложило останалите пациенти да стоят прави с часове. Сред тях е дете с аутизъм и баща му, с тежка дискова херния, друго дете с психично заболяване, както и още хора с увреждания, в състояние, което не им позволява да чакат дълго време прави. По тази причина хората се организират и преместват празна скамейка, която се намирала пред друг кабинет, за да могат най-нуждаещите се да седнат. Това обаче води до остра забележка от санитарка, а по-късно се намесва и лекар, с настояване скамейката да бъде върната на мястото й.
Подаването на документите за жалбоподателката приключва след близо 5 часа – към 13:00 часа, като се оказва, че не е било нужно синът на жената да присъства лично. Нещо, за което е можела да бъде предупредена.
„Като национален омбудсман, бих искала да изразя безпокойството си от описаното и да отбележа, че това е пореден сигнал за нарушени права на хората с увреждания и техните придружители, вследствие пропуски в организация на работата на ТЕЛК. Смятам, че подобно отношение към хора с тежки увреждания, в това число деца, е недопустимо, създава им сериозни затруднения и накърнява тяхното достойнство“, пише общественият защитник.
Ковачева настоява да бъде извършена детайлна проверка по случая и при установени пропуски и нарушения да бъдат предприети нужните действия.
В препоръката, която е била адресирана до директора на РЗИ-Благоевград, в качеството му на контролен орган и до изпълнителния директор на болницата, към която е разкрита ТЕЛК – в кратък срок да се предприемат необходимите мерки за подобряване организацията на работа на Комисиите – да не се стига до едновременно струпване на голяма група чакащи, да се съкрати максимално престоят им, да се осигурят достатъчен брой места за сядане, както и достъп до санитарни помещения и други удобства за хората с увреждания и придружителите им.