Товарен кораб, превозващ химикали, потъва край бреговете на Шри Ланка. Това предизвиква опасения от сериозна екологична катастрофа. Неотдавна на борда на регистрирания в Сингапур кораб, известен под името „MV X-Press Pearl“, избухна пожар, който горя близо две седмици, след което беше успешно потушен в началото на тази седмица. Ако плавателният съд потъне, има опасност в морето да изтекат стотици тонове петрол, които биха били пагубни за живите организми, предава „BBC“.
Военноморските сили на Шри Ланка и Индия впрегнаха съвместно сили през последните дни в опит да потушат пожара и да предотвратят разпадането и потъването на кораба. Въпреки усилията им обаче бурните морски води и мусонните ветрове в района на пристанището на Коломбо затрудняват операцията.
Природозащитникът д-р Аджанта Перера заяви пред „BBC“, че евентуалното потъване на кораба представлява „най-лошия екологичен сценарий„. „Всички опасни товари на борда, включително азотната киселина и всички останали продукти, особено петрола, ще унищожат всички живи организми на морското дъно.„, обясни тя. Д-р Перера добави, че е било нужно да бъдат изпратени водолази, за да изследват кораба, преди той да бъде изтеглен в морето. „Екологичните проблеми ще бъдат налице на територията на нашите води.“, каза още тя.
Крайбрежният участък близо до град Негомбо – място, където могат да бъдат посетени едни от най-девствените плажове в страната, не за първи път е замърсен с нефт и опасни отломки.
Междувременно от Министерството, отговарящо за риболова, заявиха, че са въведени спешни мерки за защита на лагуната в Негомбо и околните райони, а риболовът от Панадура до Негомбо в момента е забранен. Джошуа Антъни, който е начело на Регионалния риболовен съюз, предупреди, че потъването на плавателния съд може да се окаже „смъртоносен удар“ за индустрията. „Не можем да отидем до морето, което означава, че не можем да си изкарваме прехраната.“, каза той.
Експертите в областта на екологията в Шри Ланка смятат, че пожарът е причинен от изтичане на азотна киселина, проблем за който екипажът е знаел от 11 май насам. Корабът е превозвал 25 тона силно корозивна киселина, която се използва при производството на изкуствени торове и експлозиви. От ръководството на „X-Press Shipping“ – базираната в Сингапур компания, която притежава кораба, потвърдиха, че членовете на екипажа са знаели за теча, но им е било отказано разрешение както от Катар, така и от Индия да оставят кораба там преди избухването на пожара. Самият факт, че властите на Шри Ланка са позволили на кораба да навлезе във териториалните води, а след това две други две държави са отказали това, предизвика силна вълна от обществен гняв.
Срещу капитана на злополучния кораб, който беше спасен заедно с други членове на екипажа миналата седмица, вече е съставено обвинение. Вчера полицейските сили на Шри Ланка заявиха, чеса провели разпит на капитана и инженера на кораба, който е продължил повече от 14 часа. Съдът е издал заповед, която не позволява на капитана, главния инженер и помощник- инженера да напускат страната.
Както е известно, товарният кораб, пътуващ под флага на Сингапур, закотвен край пристанището на Коломбо, първоначално е съобщил за пожар на борда поради изтичане на химикали в един от неговите контейнери. На 15 май корабът с дължина 186 метра е напуснал индийското пристанище Хазира, превозвайки 1486 контейнера с опасни продукти. Освен азотната киселина, в товара е имало и други химикали, както и козметика.