Опасност от замърсяване на въздуха заради насипни товари на бургаското пристанище?

0
239
Насипни товари, пристанище
Насипни товари, пристанище. Снимка: Искра.бг

Има ли потенциална опасност от замърсяване на въздуха с фини и ултрафини прахови частици заради насипните товари на бургаското пристанище? Това ни запитаха наши читатели, които изпратиха и снимков материал. Бургазлии са притеснени от факта, че точно в центъра на града са се стоварили огромни количества въглищен материал. Според тях това е генератор на огромно замърсяване с PM10 и PM2,5 – прахови частици. Местните жители посочват и питат:

„Това безспорно е един от най-големите и опасни замърсители на градската среда! Това е смъртоносно, а като че ли на никой не му прави впечатление! За каква здравословна градска среда и детско здраве може да се говори при наличието на такива товари в центъра на Бургас?“

От Искра.бг се обърнахме за коментар от „БМФ Порт Бургас“ и Държавния оператор “Пристанище Бургас” ЕАД. Екологът Димитър Сотиров към „БМФ Порт Бургас“ посочи:

„Нашите товари се намират на 18-то кейово място и не могат да се снимат от бариерата. Тези товари не се намират в нашата част. При обработката на този вид насипни товари обаче си имаме точни изисквания, които се спазват винаги. Чисто технологично ние оросяваме площадките, на които се обработват, взимат се всички необходими мерки, за да не се допуска запрашаване, тъй като се намираме в града. Ние сме пристанище с най-различни товари, имаме определени места, където те се съхраняват до тяхното обработване и натоварване. При извършване на товарни операции се оросява площадката, което се прави с цел да не се генерира прах. До този момент нямаме нарушения или констатации от този вид.“

От Държавния оператор “Пристанище Бургас” ЕАД ни отговориха на запитването относно вида на насипния товар и неговата обработка така:

Товарът от снимката е разположен на стиф и е от гранулирани коксови отсевки /твърд насипен товар/. Разтоварен е в тила на 12-то корабно място, в откритите складови площи по утвърдените технологични схеми.

Всеки вид товар в пристанището се обработва по „Технологична карта” – т.е. описан е процесът на товарене и разтоварване. Всяка „технологична карта” /според Наредба № 9 от 17.10.2013 г. на ИА „Морска администрация”/ освен от ръководството в пристанището се съгласува с компетентните органи – ИА „Морска администрация”, Пожарна безопасност, РИОСВ, РЗИ и други институции в зависимост от вида товар.

Ежедневно държавният пристанищен оператор оросява със специализиран собствен автомобил /8 тона цистерна/ технологичните маршрути и открити площи. За целта ползва и собствен водоизточник при спазване изискванията на Басейнова дирекция-Бургас.

Благодарим ви за изпратеното запитване след получен граждански сигнал.“

Свързахме се и с бургаския медик д-р Веселин Джендов, за да разберем как влияят праховите частици на здравето на хората. Той е хирург, почетен член на научното дружество по клетъчна биология, експерт към Римския университет „Сапиенца“ по европейска програма – за радон и фини прахови частици и връзката им с рака и болестите на белия дроб.

„Праховите частици са смъртоносни! Праховите частици под 10 микрона могат да проникнат през алвеолите, като задръстят кръвоносните съдове. Отлагат се по кръвоносните съдове – микроциркулацията, разнасяйки кръвта по органите. Нормите на замърсяване на въздуха в Бургас са завишени заради фините и ултрафини прахови частици. В града основният проблем за децата са белодробните заболявания, които са от години. От една страна е радона – радиоактивният газ, от другата страна са фините прахови частици, които са причината са аспираторите заболявания при децата“, посочи специалистът. Д-р Джендов е категоричен:

„Кеят за насипни товари трябва да бъде изнесен извън града. Тези фини прахови частици се реят във въздуха и могат да стоят с месеци в него. Не е редно да има такива товари в центъра на града.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments