С около 45% беше вдигната заплатата на кмета на Созопол Панайот Рейзи на последното редовно заседание на Общинския съвет в Созопол. Така тя стана от 2400 на 3500 лева. В няколко статии решихме да припомним кой е Панайот Рейзи и част от нещата, с които се свързва името му.
Оправдано ли е увеличението на заплатата на созополския кмет? Част 1
Оправдано ли е увеличението на заплатата на созополския кмет? Част 2
Оправдано ли е увеличението на заплатата на созополския кмет? Част 3
В статията „Зулумите на морските градоначалници“, публикувана на 12 октомври 2012 г, „Банкеръ“ описват поредните обвинения към Рейзи. Този път те са били за строително-монтажни работи, за доставки на техника и за аварийното укрепване на различни обекти. Сред дейностите, които трябвало да проучи дознанието, са и разширението на градския паркинг и изграждането на две велопешеходни алеи.
Юристи от Института за правни анализи и изследвания коментирали, че пропуските вероятно са напълно умишлени и са направени, за да се облагодетелстват определени фирми. Председателят на управителния съвет на института Петър Бакърджиев заявил, че проблемът е много сериозен, тъй като Европейската комисия следяла внимателно как се харчат парите по оперативните програми и ако установи нарушения, финансирането се спира.
В началото на август 2012 г. община Созопол сключила договор по ОП „Околна среда“ за изграждането на пречиствателна станция на стойност 75 млн. лева. Още при подготвителните работи за строежа срещу Панайот Рейзи вече имаше образувано едно досъдебно производство, тъй като държавната финансова инспекция установила, че през 2008-а на два пъти е било плащано за едни и същи дейности на една и съща фирма – „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД, собственост на строителния предприемач Георги Георгиев. Според експертите на Института за правни анализи и изследвания, нарушенията можели да бъдат причислени към три категории.
Обществената поръчка за строително-монтажни работи, чиято стойност е 730 хил. лв., е била разделена по стара и изпитана схема на няколко по-малки, независимо че законът го забранява. По този начин дейностите се възлагат чрез публични покани към определени дружества и се елиминира истинското състезателно начало. Кратките срокове, поставени в обявленията, е следващото, на което се спрели анализаторите. Само четири работни дни са били отпуснати на желаещите да участват в надпреварата от получаването на документацията до внасянето на техните предложения, макар че законът изисква това да става в рамките на минимум седем дни. Отделно в самата конкурсна документация са били поставени конкретни и съвсем ненужни за съответната дейност изисквания, като например притежаването на ISO сертификация, която няма нищо общо със строителството. Тя обаче е гарантирала, че няма да се появят претенденти натрапници.
Илюстрация на тази тактика може да се види и в обявения в края на юли 2012 г., чрез публична покана конкурс за изпълнител на аварийното укрепване на мостово съоръжение. Предвидените пари са били 263 800 лв. без ДДС, а срокът за приемане на документите е бил четири дни (от 26 до 30 юли), от които два били почивни.
От Института за правни анализи и изследвания отбелязали също така, че след като аварийните ремонти се възлагат по реда на глава 8 на Закона за обществените поръчки, общината вече е нямала право да ползва привилегирования облекчен режим на публичната покана до края на 2012 година. Независимо от тези ограничения в созополското кметство продължили да си затварят очите и да си правят конкурси с публични покани.
Интересни неща се случили и покрай разширението на открит паркинг за 58 места на стойност 81 000 лв. без ДДС. Публичната покана е обявена на 14 юни, а срокът за получаване на предложенията отново бил солидно съкратен – до 18 юни. По същия начин стояли нещата и със заданието за изграждане на велосипедна и пешеходна алея, детска и спортна площадка общо за 169 000 лв. без ДДС. Стартът на състезанието бил даден на 16 юли, а срокът за получаване на офертите – 19 юли.
За косачка за поддръжката на стадиона кметството в крайморския град било предвидило да плати 57 000 лв. без ДДС и е изискало тя да е точно тип – Flail Mower. Само че по закон това е забранено. Посочването на конкретни модели се допуска в изключителни случаи, и то след като възложителят задължително добави думите или еквивалент.
От статия на „Коментатор“ от 2013 г. става ясно, че Окръжната прокуратура в Бургас е разследвала кмета на Созопол Панайот Рейзи за поредното нарушение при възлагане на обществени поръчки. Това съобщи тогава пред Сдружение „Журналисти за прозрачно управление“ Красимира Кателиева, говорител на държавното обвинение в града. Тя уточнила, че управителят на фирма „Борела“ ЕООД Николай Маринов е подал сигнал за нарушения при обществена поръчка, свързана с поддръжка на зелената система на общината за 5-годишен период (за около половин милион лева). Точната сума обаче не може да бъде проверена, защото страницата е блокирана в сайта на АОП, установи „Коментатор“.
Проверка по сигнала на „Борела“ ЕООД е разпоредена на 15 ноември. Така през 2013 г. държавното обвинение работило вече по общо четири сигнала срещу Рейзи – на Сметната палата от 2011 година, по сигнал за присвояване в особено големи размери, свързан с пречиствателната станция на Созопол, по сигнал на АДФИ от 3.12.2012 г. за нарушения на обществени поръчки и по сигнала на фирма „Борела“ – отново за престъпване на Закона в обществените поръчки (ЗОП).
Очаквайте продължение!
Водата от крановете в гр.Созопол и околността, не е подходяща за консумация от няколко години (наличие на твърди частици), но не се предприемат никакви мерки за отстраняването на проблема. Интересно е друго, как резултатите от пробите (на водата) от новопостроените комплекси, къщи, сгради и т.н. всичко им е в норма след „задълбочен“ химичен анализ. И с такива нелегитимни изследвания се взима целия набор от документи за получаване на Акт16 в гр.Созопол.