„Определянето на вида и размерите на параваните за гласуване с хартиени бюлетини излиза извън правомощията, предоставени на изпълнителната власт от Изборния кодекс /ИК/.“
Това пише в писмо на главния секретар на Министерския съвет /МС/, изпратено до председателя на Централната избирателна комисия /ЦИК/. Повод е подготвеният проект за решение на ЦИК, в който на МС се вменява задължението да определи вида и размерите на параваните за местните избори. С този отговор кабинетът потвърждава позицията на служебното правителство преди парламентарния вот на 2 април.
От пресцентъра на МС уточняват, че законодателят изрично е ограничил участието на органите на изпълнителната власт до организационни и технически дейности по осигуряването на избирателните комисии. Определянето на изисквания за елементите от оборудването на избирателните секции би представлявало намеса на правителството в изключителните правомощия на избирателните комисии. Освен това, всеки акт или действие на МС извън неговите правомощия по Изборния кодекс би бил незаконосъобразен, ако е основан единствено на задължение, възложено с решение на ЦИК, се казва в писмото.
Параваните за гласуване с хартиени бюлетини са елемент от оборудването на изборните помещения и затова според ИК тяхното осигуряване е ангажимент на общинските администрации. Изискванията и детайлите относно оборудването на тези помещения се определят с методически указания на ЦИК в съответствие с нейните правомощия по чл. 57 от ИК. Това включва параваните, които заменят т.нар. „тъмни стаички“, чиито параметри винаги са определяни от ЦИК.
Законовата задача на параваните за гласуване с хартиени бюлетини и на преградите за гласуване с машини е да се осигури както тайната на гласуването, така и възможност за гласуване на избиратели с увредено зрение или със затруднения в придвижването. За постигането на тази цел законодателят не е сметнал за нужно да изисква те да отговарят на единни технически изисквания, с което е дал възможност на общинските администрации и секционните избирателни комисии при тяхното поставяне в предизборния ден да се съобразят със спецификите на изборното помещение. Единствените технически изисквания към параваните е техният вид и размер да позволяват поставянето на таблата с информация за избирателите, чийто вид и размер се определят отново от ЦИК.
В писмото на МС до ЦИК също така се обръща внимание, че уредбата в ИК относно параваните за гласуване с хартиени бюлетини е общо приложима за всички видове избори, включително за тези с избирателни секции извън България. А предвидената в ИК възможност за тяхното осигуряване чрез организациите на българските граждани извън страната изключва по принцип тяхното изработване и доставка по единен стандарт.
В случай, че ЦИК е констатирала нарушения на изборния процес на 2 април по отношение на параваните за гласуване, в нейна компетентност е да приеме съответни решения, с които да ангажира общинските администрации и съответните избирателни комисии.
В обобщение главният секретар на МС дава уверение членовете на Комисията, че органите на изпълнителната власт ще положат максимални усилия, в рамките на правомощията си, за да подпомогнат ЦИК при изпълнението на отговорните й задачи по организация и провеждане на предстоящия вот.