Всяка година кметът на Община Бургас обявява, че ще направи съкращения в администрацията и по този начин ще бъдат спестени средства от данъците на всички жители на морския град. И през 2021 година беше декларирано абсолютно същото. Още в първите дни на януари беше съобщено, че ще бъдат направени 10% съкращения на администрацията. И със заповед на кмета беше възложено на директорите на общински предприятия, заместник-кметовете, секретаря на Общината, както и второстепенните разпоредители с общински бюджетни средства до 15 януари да дадат своите предложения за оптимизация на щатовете в звената, за които отговарят.
По-късно в Общинския съвет беше внесена докладна записка от кмета Димитър Николов, в която се предвиждаше от 1 март общинската администрация да бъде намалена. Нещо повече, беше обявено, че целта била да се предотврати натискът върху бюджета заради пандемията от COVID-19.
Докладната записка предвиждаше общинската администрация да бъде намалена със 74 бройки. Те са от различни звена и структури. Така разходите за заплати се предвиждаше да станат 1 975 258 лева годишно при тогавашните 3 446 192 лева на година. Разликата е цели 1 470 934 лева. Така излиза, че разходите за заплати на въпросните 74 души са били близо 1,5 милиона лева годишно.
Но, оказа се, че не всички хора от обявената бройка на практика ще останат без работа. 52-ма от тях се предвиждаше да бъде пренасочени към структури, в които заплатите се поемат от държавата. Това са т.нар. държавно делегирани дейности. Такава например е служба ГРАО. Там средствата за заплати не идват от бюджета на общината, а се финансират от държавната хазна. Заради повечето средства е можело да има увеличение на заплатите, но е било решено да се разкрият повече бройки.
Но тук възниква важният въпрос тези 52-ма души, които до момента са заемали постове в общинската администрация, защо се приема априори, че ще бъдат компетентни да работят в звената, които са на държавна издръжка? Освен това за тези новоразкрити длъжности в тях не трябва ли да бъдат проведени конкурси по Закона за държавния служител?
И още един много интересен и важен факт. Справка в АПИС показва, че хората, на които Община Бургас е пряк осигурител, не само, че не намаляват, а нарастват всяка година. Откакто Димитър Николов е кмет на града, а той заема поста през ноември 2007 година, до февруари 2021 година тези лица са се увеличили с цели 524 души.
През януари 2008 година хората, за които Община Бургас е плащала социални осигуровки, са били 773, а здравни – 776. Бройката им остава почти непроменена към декември същата година. В края на 2009 година социалноосигурени от Общината са били 791 лица, а здравно – 802-ма. През 2010-а тази цифра намалява до 724 и 728. Но към края на 2011 година има покачване съответно до 877 и 889 души.
Към декември 2012 година Общината плаща социални осигуровки вече на 945 човека и здравни – на 965 лица. Интересен е фактът, че през януари 2013 година Община Бургас е била пряк осигурител на 2792 лица социално и на 2791 – здравно. След това тази бройка пада и към декември вече са съответно 941 и 954 души. През октомври 2014 година също са били осигурявани много хора – социално 3455 човека и здравно 3465 души. Към декември те са съответно 944 и 948 души. Към края на 2015 са 935 и 933 човека. А за същия период на 2016 година – 1048 и 1047 човека. Но е важно да се отбележи, че през ноември 2016 година Общината е осигурявала социално 4083 души и здравно – 4081 човека. В края на 2017 година са били съответно 1028 и 1022 човека.
Към декември 2018 година Общината е била пряк осигурител на 1011 души социално и 998 – здравно. За същия период на 2019 година са били 1114 и 1110 човека. А към края на миналата година въпреки обявените съкращения нарастват до 1340 и 1332-ма – съответно осигурявани социално и здравно.
През януари Община Бургас е била пряк осигурител на 1325 души социално и 1295 – здравно, а през февруари – 1297 и 1291.
Силно впечатление прави и фактът, че през миналата година зам.-кметът по бюджет и финанси Красимир Стойчев обяви, че ще има 5-процентно съкращение, което означавало 25 души, а общо служителите на Община Бургас били 546 човека.
В същото време тази година беше заложено 10-процентно увеличение и бройката от 74 души. Така излиза, че служителите на Община Бургас трябва са около 740 човека. Откъде идва това сериозно разминаване и как точно се изчисляват служителите на Община Бургас не е ясно.