Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов предупреди хората да бъдат изключително внимателни при пазаруване. В ефира на „БНТ“ той обясни, че всички промоции, намаления, лимитирани серии, отстъпки са „кукички“, за да се привлече вниманието на потребителите към дадена оферта, без да се нарушава закона.
Маргаритов уточни, че в повечето случаи намаленията са коректни. Когато обаче това не е така, най-често става въпрос за изкуствено вдигане на цените няколко дни преди започване на кампанията, за да се обявят бомбастични проценти намаление. Такъв ход е нарушение, което има съответната санкция. Той съветва потребителите да обърнат внимание на този трик и да сравняват офертите по цените, а не по процентите отстъпка.
„Това е много удобно, ако се пазарува онлайн, тъй като за минути може да „извикате“ няколко оферти за сравнение и да видите реалната цена, след което да вземете решение.“
Запитан за правата на клиентите при пазаруване от Интернет, Маргаритов отговори, че от закупената стока можем да се откажем в срок от 14 дни, стига да няма дефект. При закупуване на стока от търговската мрежа обаче правото на отказ не съществува. Той отбелязва, че все пак в последните години някои търговци предлагат подобна опция в определен срок, и ако не върнат парите, то поне предлагат разумен вариант.
Маргаритов се обърна с молба към потребителите да бъдат много внимателни по време на празниците и да не се поддават на настроението. Той призовава към активност в отстояването на правата, макар и сега да е период, в който хората не искат да си губят времето и да проявят безразличие към нелоялната търговска практика. Председателят на Комисията заяви още, че щом търговците усетят, че потребителите си знаят правата, се респектират и не правят грешки.
В края на разговора Димитър Маргаритов потвърди, че традиционно най-много жалби постъпват през януари, като голяма част от тях са породени от спорове след покупка или пътувания за празниците.