Състоянието на „БДЖ Товарни превози“ и „БДЖ Пътнически превози“ е притеснително, коментира заместник-транспортният министър Красимир Папукчийски. Пред „БНР“ разкри, че при пътническите превози е било констатирано неспазване на графика, генерирани закъснения и неподдържана хигиена. При товарните превози имало неспазване на сключените договори, заради което имало и забавяне на срока на доставката.
„Компанията няма капацитет и не е готова да оперира на интермодалните терминали за товари, като се забелязва и отлив на товародатели“, заяви заместник-министърът.
До това състояния на БДЖ се е стигнало поради занижения контрол от страна на ръководството на дружеството върху изпълнението на договорите за ремонт на подвижния състав, изтъкна Папукчийски.
Памукчийски изтъкна още, че при „БДЖ Пътнически превози“ спазването на графика от началото на тази година досега показвало „изключително тревожното му състояние“. По думите му от началото на 2022 г. са били отменени 5700 бързи пътнически влака, което се равнявало на 12 дни без движение на влакове в страната.
Поради настоящото състояние на локомотивите и вагоните, всеки ден се натрупвало закъснение от порядъка на средно 1000-1800 минути.
Зам.-министър Папукчийски съобщи, че 7 от общо 15 нови локомотиви „Сименс Смартрон“ са били спрени от движение. Предстои и още един да бъде спрян. През януари една 17-годишна мотриса „Сименс Дезиро“ е нарязана за скрап, въпреки че експлоатационният ѝ живот е между 30 и 35 години.
„Това е резултатът от неупражняването на контрол и безхаберното отношение от страна на БДЖ“, посочи Папукчийски.
„Разпоредил съм на ръководството на БДЖ да предприемат незабавни мерки за спешно ремонтиране на локомотиви и вагони, така че графикът за движение на влаковете да бъде покрит на 100%. Установих, че голяма част от помещенията за почивка на служителите не са поддържани и са в много лошо състояние, за което също съм наредил спешни действия, като това трябва да бъде изпълнено до края на септември“, категоричен бе зам.-министър Папукчийски.
От „Холдинг БДЖ“ искат да има консултация за това да се разбере доколко е съобразно вливането на дружествата в национална компания „Български държавни железници“. Това се потвърждава и от получен документ от БДЖ, в който се предлага да бъде забавено вливането въпреки заповедта на предишния министър.
5700 бързи И пътнически – главно пътничиските ги отменят!