Отбранителната индустрия харчи много за лобиране в Брюксел

Бюджетите за лобиране на най-големите европейски отбранителни компании са нараснали с около 40% между 2022 г. и 2023 г., установи разследване на данни

0
43
Европейски парламент, Брюксел. Снимка. wikimedia commons
Снимка. wikimedia commons

Откакто през февруари 2022 г. войната се появи на прага на Европа, отбранителните компании се надпреварват да лобират – като значително увеличават присъствието си в Брюксел, предава „Politico“.

Бюджетите за лобиране на най-големите европейски отбранителни компании са нараснали с около 40% между 2022 г. и 2023 г., установи разследване на данни, проведено от „Politico“. Повечето от тях са разширили екипите си в Брюксел през последните три години, за да отговорят на нарастващото търсене на влияние в столицата на властта в Европейския съюз.

Пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна преди три години предизвика шокови вълни на континента – както по отношение на способността му да подкрепи военните усилия на Киев, така и по отношение на собствените му ресурси, ако самият блок се окаже под пряка военна заплаха. Докато традиционният съюзник САЩ се отказва от подкрепата си за Украйна, Европейската комисия търси начини за драстично увеличаване на собствените разходи на ЕС за отбрана – а индустрията се уверява, че е в добра позиция да влияе върху политическия дневен ред на ЕС. Ето какво каза по темата Лине Треселт, партньор и директор на групата за отбрана и сигурност в Rud Pedersen, консултантска компания по обществени въпроси, която от две десетилетия консултира отбранителния сектор:

„Виждаме безпрецедентен интерес, обусловен от суровата реалност на средата за сигурност.“

По традиция националните правителства са най-големите разходвачи на средства за военни цели, което означава, че е логично усилията на лобистите да бъдат насочени натам.

Залогът е старомодна битка за пари: Европейските производители на оръжие искат да гарантират, че парите от ЕС отиват в местните компании, докато чуждестранните изпълнители също искат да получат парче от баницата. Треселт подчерта:

„Това е нещо повече от отговор на пълномащабното нахлуване в Украйна: с EDIP [Европейската програма за отбранителна индустрия на стойност 1,5 млрд. евро], но също така и с Европейския фонд за отбрана, предстоящата Бяла книга на ЕС за отбраната, новоназначения комисар по отбраната, в съчетание с променящата се позиция на НАТО … има огромно увеличение на политиките, създадени от ЕС за сектора.“

Всеки иска парче

Десетте най-големи отбранителни фирми в ЕС – Airbus, Leonardo, Thales, Rheinmetall, Naval, Saab, Safran, KNDS Deutschland, Dassault и Fincantieri – трябва да декларират лобистките си усилия в Регистъра за прозрачност на ЕС, когато лобират в страните членки. Архивите от ръководената от НПО база данни LobbyFacts също позволяват сравнение с предишни вписвания от началото на 2022 г. и началото на 2023 г.

През 2022 г. кумулативните разходи за първите 10 варират между 3,95 млн. евро и 5,1 млн. евро; през 2023 г. тази цифра е нараснала до между 5,5 млн. евро и 6,7 млн. евро. Ако се изхожда от долните граници на скобите, това би означавало 40-процентно увеличение само за една година.

Тенденцията е особено очевидна при шведския отбранителен гигант Сааб, който удвои разходите си – следван от Airbus и Дасо, които значително увеличиха лобистките си усилия.

Наред с увеличаването на бюджетите, повечето от тези компании са подсилили своите екипи. През 2024 г. 90% от анкетираните фирми съобщават, че са наели допълнителен персонал на пълно работно време, който да представлява интересите им в Брюксел. Thales е начело, като е разширила лобисткия си екип от 3,5 на 10 служители. Леонардо я последва, като увеличи екипа си от трима на петима служители.

„Фирмите, които някога са били съсредоточени върху национални пазари като Германия и Полша поради военното присъствие на САЩ там, сега се установяват и в Брюксел, допълни Треселт.

Американският отбранителен гигант Lockheed Martin например се вписа за първи път в регистъра за лобиране в ЕС през май миналата година и вече е изпратил двама лобисти в Европейския парламент. Междувременно американската аерокосмическа фирма RTX разполага с двама лобисти на пълен работен ден и четирима външни представители, които защитават интересите й в Брюксел.

Голям апетит

Доналд Тръмп добави още един елемент на несигурност в европейската отбрана. Страните не знаят дали да се харесат на транзакционния американски президент, като купуват повече американски оръжия, или да се преориентират към европейски оръжия, независими от влиянието на САЩ. Независимо от това, и двата варианта означават работа за лобистите в областта на отбраната.

Базираните в Брюксел консултантски фирми се надпреварват да отговорят на повишеното търсене. Треселт заяви, че Rud Pedersen е разширила практиката си, водена от наплива на ИТ компании, които навлизат на пазара на отбраната.

„Банките и инвестиционните фондове, които в миналото са виждали риск за репутацията си при навлизане в отбранителния сектор, сега също търсят специализирани съвети“, заяви Жан-Марк Веско, главен изпълнителен директор на C&V Consulting, консултантска фирма, занимаваща се с отбранителния сектор. Той добави, че нарастващото търсене е довело до удвояване на размера на компанията му.

Що се отнася до консултантските фирми, лобистката сцена в Брюксел продължава да бъде доминирана от шепа утвърдени играчи.

Само Forward и Logos Public Affairs – работещи с Airbus – и търговските асоциации EUTOP Europe и Euralia са включени в регистъра на ЕС като лобисти, на които разчитат водещите отбранителни компании в ЕС. Но картината е непълна, тъй като компаниите не винаги разкриват с кого работят.

„Новите участници [на пазара на консултантски услуги в отбранителната индустрия] все още се адаптират, но засега все още се занимаваме с исторически играчи“, казва Веско и уточнява:

„Знаем, че някои от служителите ни може да бъдат ухажвани от конкуренцията, но вярваме, че ангажиментът ни към ценностите на ЕС е това, което ни поддържа конкурентноспособни. Ние не продаваме чорапи или кутии с Кока-Кола.“

Абониране
Известие от
guest
2000


0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments